nino je napisao:interesuje me da li neko moze da mi objasni razliku izmedju prenosa(prednjeg i zadnjeg) koje koriste mtb i cestovne bicikle ,imate li predlog koji prenos da stavim na cross country biciklu sa gumama 700x28 koji se 90 posto vozi na asfaltu.da li postoji neki prenos koji se koristi za cestovne bicikle koji omogucava brzu i laksu voznju??
Uh ! tesko pitanje.
Odnosno nije tesko,ali je odgovor MNOOOGO dugacak !
Ukratko,fora je u prenosnim odnosima.
Ako si bar u osnovnoj skoli pazio malo na casovima matematike sve bi trebalo da ti bude jasno.
>broj zuba napred< *podeljeno* >broj zuba nazad< *puta* >obim tocka(u metrima)< *puta* >kadenca< *puta* >60< = >brzina< u km/h
Veoma jednostavna formula za izracunavanje prenosnih odnosa i krajnje brzine.
Kod drumskih (Road) bicikala je chainset (predji pogon)
sa 2 ili 3 zupcanika.
Shimano standard za najveci je 52,ali ima i sa 53.
Kaseta,ili ti zadnji zupcanici,kod drumskog bicikla su drugaciji neko na mtb-u
jer iako imaju isti broj brzina (ili vec)
razlika izmedju zupcanika,i ukupan RASPON je drugaciji.
Kod drumasa je razlika izmedju brzina mala,
a kod mtb-a je nesto veza razlika izmedju susednih zupcanika,
kako bi se na kraju dobio veci RASPON.
Recimo klasicna drumska kaseta je: 11-12-13-14-15-17-19-21-23
dok je kod mtb-a recimo: 11-12-14-16-18-21-24-28-32
Dakle drumas ti omogucuje da za svaki put(uslove puta,nagib,vetar,kvalitet podloge..) imas pravu brzinu.
Recimo meni na mtb-u cesto pri drumskoj voznji
fali jedan zupcanik izmedju.
Obicno recimo 15Z.
14Z mi je previse,a 16Z premalo
tako da onda moram da odaberam jednu od te dve,
i "prilagodim" se njima.
Idi lepo ti na:
www.sheldonbrown.com i tamo imas SVE o SVACEMU !
i sve ce ti biti mnogo jasnije kada prostudiras vecinu sadrzaja.
Elem,prvo se zapitaj da li ti uopste trebaju drugacije brzine na tom tvom biciklu.
To sto ces recimo staviti veci zupcanik napred,
NE ZNACI da ces ici brze nego do sad.
Brze ces ici samo ako fizicki ojacas,olaksas masu,olaksas bajs,
smanjis raznorazne otpore ..
Veci zupcanik bi trebao da stavis samo ako dolazis u situaciju
da dodjes na to da ti je napred na najvecem zupcaniku,
a nazad na najmanjem,vrtis svoju najvecu kadencu,
i hteo bi i mogao da ides brze,ali ti prenos to ne dozvoljava.
U takve situacije ja dolazim samo kad idem u zavetrini,iza kamiona,
ili niz neku lepu nizbrdicu.
Sa mtb prenosom 44napred/11 nazad
ja dostignem maximum oko 55-60 km/h i dalje ne moze.
Da imam veci prenos,mogao bi ladno da idem 70-80-90 km/h
iza kamiona bez problema i tako sve do Novog Sada.
Ako ti "fali brzina" mozes da stavis napred pogon sa drumasa,
recimo 30-40-52 ili vec neku kombinaciju.
Da bi iole mogao da se vozis po nekim usponima (DRUMSKIM!)
treba ti napred pogon sa 3 zupcanika.
Pogon sa 2 ti nece odraditi planine.
Kod nas je tako nesto VEOMA tesko naci.
Iako u Plenetovom katalogu uredno ima,
to NIJE slucaj u praksi,i ako slucajno ima,onda je to par komada,
i to recimo Ultegre,koja nije bas jeftina.
Ako si bas navalio da imas veci zupcanik napred,
onda ti ja preporucujem 26-36-48 kombinaciju.
To imas u svim kalasama od Tourney (1200 din)
preko sasvim solidnog Deore pogona sa 48Z
a ima i LX i XT,i ima ih (u malom broju kao i obicno) u Planetu.
Sa tom kombinacijom ces biti brzi (naravno samo ako mozes da ides toliko brzo)
ali ipak ces zadrzati prenos i za neke uzbrdice.
Na neku sumsku voznju,ili asfaltnu gde je uspon veci od 15 posto,
tu zaboravi na voznju,moraces da sidjes i guras !
Osim ako nisi neki superman,
i mozes da uz takav uspon vozis 10km/h
Recimo prosle godine:tura,natovaren,bisage i sve ..
Isto tako i moje kolege.
Uspon ka prevoju Lisica,od Medvedje ka Pristini,
prosecan uspon oko 7-8% na jednom delu je malo vise,
i tada moje nemacke kolege sa 48-36-26 pogonom silaze i guraju isti takav natovaren bicikl,
a ja sa 44-32-22 lagano grabim uzbrdo pored njih,sa 5 km/h
Ja trenutno vozim prenos 48-38-28 sa 14-28 nazad,
i pre neki dan,kada smo se peli do Vrsacke kule,
morao sam da guram,jer jednostavno ne moze da se vozi !
Dok je Milena,koja je imala isti pogon,ali nazad je imala 34Z mega range mogla da vozi,malo brze nego sto sam je gurao,ali opet,vozila je.
Ako stavis pogon od drumasa,i pogotovo ako stavis drumasku kasetu,
biti ces "zakovan" za ravan asfalt.
Od nekih ozbiljih asfaltnih uspona bolje da odustanes,
pogotovo sa 14-15 kila teskim cross bajsom.
ako nisi novi Lens Armstorg
Iako ce ti u tih 90% slucajva mozda savrseno odgovarati
tih ostalih 10% ce biti guranje !
Ja sam ranije vozio hibrid(treking) bajs sa 44-32-22 pogonom,
i 11-32 kasetom i 700c tockovima.
Max brzina mi je dostizala 65 mozda cak i 70 ali kadenca bude toliko visoka,da ne mogu dugo da izdrzim.
Te brzine su se desavale samo kod jurnjavi za kamionima (u zavetrini)
ili na zestokim nizbrdicama bez krivina.
Na ravnom,svojom snagom,samostalno,bez vetra,
tesko da sam prelazio 40 km/h
Mislim mogu ja da naguram 55-60,ali pola minuta i "otisao sam u crveno" ..
Tako da ti je pogon koji vec imas sasvim dovoljan.
Jer tesko da ces ikada sa Cross(hibrid-treking,kako god)
biciklom ikada moci dostici krstarce brzine drumasa.
Jednostavno,treking bajs je tezak 14-15 kg,
a drumas ispod 10,i ima tanje gume,sa manje otpora,
i generalno je aerodinamicniji,
i sam bicikl,a ponajvise pozicija vozaca.
Tako da po mom skromnom misljenu nema sta da menjas na tvom bajsu,
jer neces biti brzi nego do sad (osim u izuzecima,kod nizbrdice i zavetrine)
Ako oces brzo,i stalno vozis po asfaltu ,
onda si kupi drumas i bices brzi.
Da budzis taj bajs,ne vredi.
Bacices pare,a brzi biti neces.
Bas ako hoces stavi 48 pogon,ali vise od toga nema smisla.
Mozes ti prenosnim odnosom da dobijes brzinu od preko 150 km/h
ali da li ces moci da ides vise od 50 samostalno ?
naravno da ne !
Pozzz