Crna Guja - moj FWD MBB po Francuskom receptu

Sve o "ležećim" biciklima

Moderators: IRalic, Moderatori

Post Reply
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

Crna Guja - moj FWD MBB po Francuskom receptu

Post by IRalic »

Helou ;)


I merkao sam iz daleka, i citao, i nagledao se slika slicnih bajseva, uglavnom poreklom sa Francuskog govornog podrucja.
Prvo Speculoous Laurenta Dechane-a, pa onda njegova carbonska izvedba zvana Kouign Aman, pa dual 700 Albatros, pa dual 650 Luciole i jos mnogo mnogo drugih ..
i svi imaju jednu zajednicku stvar! Svi vlasnici su pre toga vozili kakav bent klasicnih resenja, a onda su seli na takav,
i vise nikad nisu pozeleli ni jedan drugi.
Ne znam sta je to, i zasto je tako, ali definitivno tu neke magije ima, te sam resio i sam da otkrijem o cemu se radi.

Na papiru su stvari jasne: efikasan i direktan pogon na prednji tocak (francuzi ovakav bajk nazivaju TD-Tractione Direct) u cvrstom prednjem trouglu.
Duzina lanca identicna kao i na drumaskom biciklu, sto smanjuje tezinu u odnosu na klasiku zadnje pogona, ili na indirektnu putanju lanca ostalih bajkova sa prednjim pogonom.
Posto se ceo prednji kraj kod skretanja pomera(njise - tzn swing boom bike), pogon moze da bude jako blizu tocka, jer nije potrebno da zubcanici (i kurble) ne dodiruju skretani prednji tocak,
sto kao rezultat daje znatno niza sedista cak i sa velikim tockovima.
U saradnji sa laksim ramom, sve to bi trebalo da rezultuje u nesto laksem bajsu, a obicno se prednji kraj od zadnjeg moze odvojiti na ceonoj cevi,
te je zgodan i za transport/rastavljanje/pakovanje.

No, konacno su se meni sve kockice slozile i resio sam da ipak zadovoljim svoju radoznalost.
Jesenasnjom trgovinom, kada sam trampio svoj tadasnji bent za drumasa kojeg sam zamislio kao donatora delova,
26" Mavic Cosmic tubulari, full Ultegra 6603 grupa..
Image

Ni na pamet mi nije bilo da ce on i svoju kicmu donirati za novi lezeci projekat!
Naime taj ram je imao ozbiljne pukotine ceone cevi, vesto skrivene iza "nalepnice", koja je kao trebala da zastiti farbu od grebanja na tom mestu,
jer nas su tamo prolazili buziri sajli, koji kod okretanja volana grebu o ceonu cev.
Raskomadam ja taj bajs, i odvojim delove koji ce posluziti za novi bent, uhvatim ram, potopim ga u kadu
i krenem posteno da ga ribam, sa namerom da ga prodam nekom kome ce koristiti, reko bolje da ga neko vozi nego da meni skuplja prasinu.
Kad imam sta i da vidim! Jeza me je prosla kada sam se prisetio da je moja zadnja voznja tim bajkom
bila jurcanje niz Iriski Venac u sred noci .. :shock: da sam nagazio jednu ozbiljniju rupu, mislim da bi viljuska u njoj ostala,
a ja poleteo napred glavom pa ko zna gde bih zavrsio ..

No, manimo sad lose trgovce, to nije bitno :roll:

Kad je vec tako kako jeste, rekoh sebi, pa dobro, zadnji deo je citav, eto idealno za ovakav projekat! :mrgreen:
Onda sam jos jednom precesljao raspolozive informacije, pregledao vec ponudjene planove,
i zatim nacrtao svoj kao prikaz realnog stanja, tj oblika tog rama, i kako njega spojiti sa ostatkom.
Tu se ja sasvim slucajno cujem sa nasim kolegom triciklo-biciklo graditeljem iz Backe Palanke, Goranom Corovicem,
i nakako spontano ga upitam, Gorane sta radis u subotu ? Oces da napravimo jedan bajs za par sati ?
Kako je vremenska prognoza obecavala potop tog dana, Goran je imao slobodno vreme, i ujutru zapucah ja do 100km udaljene B.Palanke.
23 sata kasnije pakujem ja gotov ram na zadnej sediste svog malenog auta.
Da, ram se zgodno presavija na pola, i ladno staje poprecno na zadnje sediste malog auta, i jos mesta ima!

Te veceri kada sam se vratio sa posla, iako sam bio umoran, i nisam ni oka sklopio proslu noc,
ipak odlucujem da okacim na njega delove potrebne da se bicikl pokrene, i jednu kocnicu bas ako zatreba,
i da ja to probam tu po ulici.
Ma ne bi mogao zaspati da nisam probao!! :mrgreen:
Napolju je padala kisa, i to onako bogato, ali ni to me nije sprecilo da ja probam da se zakotrljam.
Navucem svoju kisnu odecu i kisnu kapu, i na ulicu.
Ukopcam desnu nogu, i krenem. Ide!
Pola kruga pedalama i dizem lecu nogu i krenem da kopcam, kad ops! - povuce nos u neku stranu, valjda desnu,
ja udarih kontru, valjda, i sve se zavrsilo naglim spustanjem iste te leve noge pre nego sto sam je uspeo ukopcati!
Hmmm, dobro reko, iznenadio me je, onako, prvi put, nisam ocekivao ..
Drugi put, opet isto. S obzirom da sam vec imao kratko iskustvo sa MBB bajkom (Cruzbike clon kolege Bode)
i sa sam i sa njim imao isti problem - problem sa kretanjem iz mesta, znao sam da ce to proci,
samo treba smireno i polako.
Posto se to kretanje jednom nogom pokazalo kao dobro, krenem ja samo jednom, i nastavim samo jednom da vrtim (ukopcan)
i vidi ! ide ! kad sam malo uhvatio zalet dodajem drugu nogu, ukopcavam, kad evo njega opet re ritnuo !
Povuce u stranu i opet panicni stop i spustanje nogu.
Probam opet isto, ali ovaj put malo neznije sa ukopcavanjem te druge noge, i nekako krenuh da klizim niz mokru ulicu.
Prilicno vrdavo, ali ipak klizim nekako ..
Proveo sam nekih 10-15 minuta vezbajuci to kretanje, i pokusavajuci da skrecem. Nije bilo lako ni malo.
Mislio sam u sebi "sta sam ja ovo napravio!? pa ovo ne moze da se vozi uopste!" i preslisavao mere i geometrije,
da nisam negde pogresio, ili da mozda svi ti francuzi lazu! mozda su dali pogresne mere!?
Vracam se kuci i u krevet. Neka prenoci.

Sutradan je uspedilo sprej-farbanje raspolozivom farbom koju sam imao, dve konzerve crne, ko da sam znao,kupih jos onomad
a jedna od njih sa nekim polu-mat "hrapavim" finishom.
Kada sam ga ugledao tako crnog i opasnog, i prisecaju ci se sinosnje probne voznje, odlucih da je zasluzio ime!
Nazvao sam ga po Speculoous-u Marc Lesurd-a, koji je on zvao Le Vipere Noire - Black Adder - ili ti Crna Guja :mrgreen:
Bas je guja, opasna, brza i veoma ostra, i veoma ju je tesko ukrotiti i zajahati.

Sklopih juce komplet bajk, i posto je opet bilo kasno, obrnuh par krugova u 15ak minuta, pa na spavanje, da ipet prenoci.
Ovaj put je bilo nesto lakse, ali ipak ej to daleko od opustene voznje.
Danas predvece konacno zavrsih podlogu za sediste, pricvrstim svetla, i obucem svoju najfiniju bici garderobu za svecane prilike,
i uputih se u polupuste Batajnicke vecernje ulice, da krotim tu opasnu zver.(nece ona meni!)
Danas kretanje vec ide bolje, opustenije, kao da to nije onaj bicikl od juce.
I tako kilometar po kilometar, ipak deluje kao da moze da se vozi, i skrece, i okrece.
Samo je tehnika prilicno drugacija, i treba se naviknuti na potpuno drugi osecaj, potpuno druge fazone kod skretanja i okretanja.
Malo po malo i predjoh 20km vrteci se po tim ulicama, za nesto malo vise od sat vremena.
Zakljucak je da ipak moze da se vozi, ali jos uvek nisam zadovoljan, i nije mi sve potaman.
Ili meni ili ljutoj zveri. Daje se jahati, ali s vremena na vreme ipak pokazuje ko je gazda.
No dobro, videcemo mi jos ko je gazda! :mrgreen:

Iskoristio bih ovu priliku i da se zahvalim Goranu da odvojenom vremenu i entuzijazmu koje je ulozio u ovaj projekat !! Hvala!

Ako mi do sada niste poverovali, evo malo dokaznog materijala da potkrepi celu pricu ;)
Doduse nijedan ne dokazuje da zam Crnu Guju zaista i uspeo voziti ;)

Image
Image
Image
Image



Lezeci pozdrav!!
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
User avatar
bodapro
Posts: 91
Joined: 08 May 2007, 11:22
Location: Sremska Mitrovica

Re: Crna Guja - moj FWD MBB po Francuskom receptu

Post by bodapro »

Igore, sve čestitke!
uživao sam čitajući i prisećajući se bezmalo istih početaka na svom mbb-u :lol:
budi uveren da će te postati jedno za još koji kilometar.

recumbent hi :D
User avatar
IONE
Posts: 62
Joined: 04 Aug 2008, 00:50
Location: Sabac

Re: Crna Guja - moj FWD MBB po Francuskom receptu

Post by IONE »

Izuzetno atraktivno biciklo,crna boja mu daje smek prave "drumske guje"!!!
Pocasti nas fotografijama sa voznje(ali u svecanoj bici odeci,trenerka nije profi i ne ide uz GUJU :D ).
Mediokritet je pojeo disidenta...
http://www.google.com/profiles/IoneSabac
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

Re: Crna Guja - moj FWD MBB po Francuskom receptu

Post by IRalic »

Voznja pala juce, al slika nema ;)

Obrnuh nesto kraci trening krug od 100km, pravcom Indija-Beska(autoputem)-Cortanovci-Banstol-S.Karlovci-NS-Venac-Ruma-Indjija.
Konacno se u sred ovog monsuna koji vlada vec koliko, pojavio dovoljno velik "prozor" bez padavina(navodno)
bas kad je meni odgovaralo, tj u subotu uvece, do oko ponoci da se vratim.
Malo kise je padalo od Venca, ali se od Iriga vec razisla.

Izprosecio sam 24km/h, sto je veoma dobro, uzimajuci u obzir veci procenat penjanja u odnosu na duzi krug od 120km koji povecava prosek dugim ravnim i brzim pravcima na tih extra 20km.
A na predhodnim voznjama na drumasu, kao i nalezecem sam jedva prelazio 20 na toj duzoj trasi.

No, zapazanja su sledeca:

- veoma tiha voznja. Lanac pravi jako malo buke, i to malo uobicajeno sto ima, to je dole-napred, pa se ne cuje toliko.

- izuzetno se dobro penje! Prvo na usponu iz Beske sam primetio da idem malo brze nego obicno, a kada je dosao uspon iz Cortanovaca ka Banstolu, onaj prvi najstrmiji deo je isao veoma glatko. Uz sam Venac je sve postalo jasno, jer sam drzao oko 10km/h sve vreme, i nisam pri tome umirao ;)
Umeo sam je i bolje nekada davno, ali sta cu, omatorio sam ;)
Uglavnom hocu da kazem da sam se mnogo brze peo u poredjenju sa par proslih voznji, sto na lezecem sto na drumasu,
i pri tome nisam imao uobicajnu stajku da dodjem do daha, na onom prvom najstrmijem delu.

- nizbrdo ide brzo kao sto se i ocekuje, max je bio na spustu sa Banstola ka Karlovcima, kad dodje glatak asfalt, 59km/h bez okretanja pedala.

- no, stabilnost pri takvom spustu me pomalo zabrinjava, ali moguce je da je samo stvar navike.
naime kada okrecem pedale, a na njih ne vrsim veliki pritisak (pri visokoj kadenci) nekako previse se giba levo-desno
sto onako, nije bas nesto u cemu uzivam ;) ali ako stiskam pedale malo jace, nekako pravim tenziju na njima, onda je skoro ok
Bez okretanja je takodje cudan (bar za moje navike) te da bi isao glatko i bez vrdanja, treba drzati tenziju na jednoj pedali
sa ispruzenom nogom, a takodje to raditi i s obe ruke.
Mozda samo stvar privikavanja, videcemo.. ali imam osecaj da bas nesto i ne obecava sto se toga tice.

- pri zestokom sprintu se je takodje to sevrdanje naglaseno, i mogu da zamislilm samo kako to izgleda iz daleka kad me neko posmatra ;)
kao da ne znam da vozim bicikl valjda :mrgreen:

- stabilnost pri malim brzinama je ok, ali na najostrijem delu Venca sam imao malo problema.
Isti problem kao i prvog dana - kad krene da vuce, odnosno ja odem u jednu stranu, nije bas jednostavno brzo odreagovati i udariti kontru na drugu stranu. Nesto mi tu ne funkcionise. Ne znam ..
Rekao bih da je problem u tome sto se bicikl ponasa kao da se "savija u sredini", kao bager, utovarivac, znate ono, kada ima zglob u sredini.
Kada se upravljac recimo skrene u levo, zadnji deo bajka nekako ide u desno, znaci suprotnu stranu,
i pod uticajem tezine bicikliste nekako daje kontru tom skretanju u levo, i iako zelis da skrenes, ustvari ides pravo :roll:
Te se tu uvek treba malo nagnuti u stranu skretanja, ali kod brzih promena nekako mi to ne ide.Opet kazem mozda stvar vezbe, navike i to ..

- manevrisanje na malom prostoru pri malim brzinama je, pa, ocajno ;) tj onda kada treba okretati pedale u isto vreme,
a jos pride misliti i paziti na sto raznih stvari, kao sto je saobracaj jelte ..

Sve u svemu, osecanja su mi pomesana. Ovom biciklu i konceptu prilazim otvorenog uma, te ne zelim odmah da mu sudim,
ni lose, a ni dobro.
Iako je masina posve cudna, i u nekim trenucima sam je totalno mrzeo :D ali me je zato odusevila sposobnost penjanja.

Sada me zaista ne cudi izbor kolege iz Slovenije koji je Cruzbike Silvio izabrao kao bicikl kojim ce penjati uspone na trci oko Slovenije,
dok je svoj lowracer zadrzao za pravde i spustove.

Prvom prilikom eto mene opet na istoj trasi :)



Pozzzz
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
User avatar
stein
Posts: 110
Joined: 30 May 2007, 07:38
Location: Subotica

Re: Crna Guja - moj FWD MBB po Francuskom receptu

Post by stein »

Razlozi za osećaj da vuče levo manje a desno više su jednostavni prijatelju, bar sa aspekta mehanike i fizike. Pogledaj sistem prenosa na FWD ZOX-ovima i razmisli zašto je Sergio podesio veliki točkić preko koga ide pogonska strana da stoji tako da lanac samo što ne žulja u zadnji deo prednje viljuške? Na tom delu se lomi sila koju stvaraš potezom, tj natezanjem lanca i skoro da se potpuno potire krutošću sklopa na relaciji os volana-lančanik/točak. vektori sila, što bi kaz'o moj prijatelj, "Elementary, my dear Watson..."

Dakle, elementarno nerazmišljanje o sitnim detaljima, a jedan moj drugi cenjeni mudrac (živi i stvarni predstavnik rase mudraca, Mr. Nelson Pass) reče jednom, a istina, "The Devil is in the details", hoće reći, možeš da napraviš šta god hoćeš, od čega god hoćeš, ali sitne finese su ono što pitu čini pitom takvom kakvu je volimo. Znati da treba brašna vode kvasca i jabuka, jednostavno nije dovoljno da bi sa ushićenjem uzdahnuli kada zamiriše iz pećnice...Dakle, na osnovu tvojih ličnih iskustava, rekao bih da si napravio "Bakin Kolač"... Što i reklama kaže: liči (mada zapravo, nije baš skroz to...)

Sve napisano je bez nipodaštavanja ili zlobe, samo opaska posmatrača sa strane ;)
Na kraju, sve bude u redu. Ako nije sve u redu, onda još nije kraj.
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

Re: Crna Guja - moj FWD MBB po Francuskom receptu

Post by IRalic »

Nesto bas nisam shvatio sta si hteo da kazes. Kakve veze ima ZOX sa moving bottom bracket bicikom ?

MBB funkcionise na potpuno drugom principu, i pedal steer je uvek prisutan, jer jelte, pedale su direktno na tocku
i ma sta god radio pedalanje i dalje utice na to da se prednji tocak rotira oko ose ceone cevi pod uticajem sila pedalanja.
Upravo zato malo ko moze i da se pokrene iz mesta na takvom biciklu kada prvi put sedne ne njega.
Isto se moze donekle ublaziti, smanjivanjem ugla izmedju ose ceone cevi i pravca sile od sedista ka pedalama.
Sto se taj ogao vise poklapa, to je uticaj manji.

Ukloni wheel flop i poklopi ugao sto je vise moguce, i dobijes Cruzbike Silvio.
Uspravno sediste i nizak pogon = losa aerodinamika, znaci nista od brzine.
Spusti sediste, podigni pogon - moras vise polegnuti ceonu cev.
Nema i jare i pare ;)

Ako ti mozes bolje da razmisljas o tim sitnim detaljima koji cine pitu od jabuka, samo izvoli ;)

A btw, ja nisam nista ni izmisljao, nego prepisao vec gotov recept, do u milimetar i u stepen, da vidim el to cemu ili nije.
Da zadovoljim svoju radoznalost pre svega.

Inace pao je jos jedan test krug, i kretanje iz mesta je sada prilicno rutinska stvar, bez mrdanja i sevrdanja,
a i tokom penjanja je sve bilo daleko opustenije, i uz ceo uspon uz Venac nisam ni jednom zastao,
te sam do cesme stigao za 22 minuta, od racvanja.
Sad cu svaki put da merim, pa da vidim kako napredujem ;)
Inace svojevremeno na mtb-u sam znao da se za 20 minuta popnem skroz do gore, sto je jedno 5 minuta dalje od cesme.
Na spustu sam se dao malo vise opustiti nego prosli put (i bilo je suvo), ali predjasne napomene i dalje ostaju.
Sevrda preko 50km/h, ali ne bih rekao da je to u tolikoj meri da ikada postane opasno.
Ali sigurno izgleda cudno, i sve vreme imam neki glupi osecaj kao da me neko gleda i misli vidi ovog sto ne zna da tera bicikl,pa sevrda ;)



Lezeci pozdrav!
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

Re: Crna Guja - moj FWD MBB po Francuskom receptu

Post by IRalic »

Za slucaj da ima neko ko bi zeleo ovakav bickl, obavestavam vas da je ram ovog bicikla na prodaju ;)
Potrebno malo sitnog rada da se sredi, ali sa cenom manjom nego nabavnom veoma se isplati ;)
Oglas: http://forum.freebiking.org/viewtopic.php?f=7&t=1842

Lezeci pozdrav :mrgreen:
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
Post Reply