Ipslati li se upgrade sa Garmin Oregon 450 na Montana?

Ovde možete diskutovati o kartama, njihovom korišćenju, o načinima i opremi za orijentaciju u prirodi. Naravno, raspravama na temu GPS tehnike kao modernom načinu orijentacije je mesto ovde.

Moderator: Moderatori

Post Reply
User avatar
pedja
Freebiker
Posts: 417
Joined: 01 Feb 2005, 17:32
Location: Užice
Contact:

Ipslati li se upgrade sa Garmin Oregon 450 na Montana?

Post by pedja »

Ima li neko Montanu da može da je uporedi sa Oregon 450. Interesuje me kakva su unapređenja i koliko se isplati zamena.

Koliko drze baterije?

Da li je išta unapređena opcija prikaza custom bitmapiranih karata? Da li je moguće na uređaju držati više karata pa učitavati po potrebi?

Koliko je praktičan Montana zbog većih dimenzija. Kako se uklapa za držanej na biciklu?

Da li nosač za bicikl i auto odgovaraju od Oregona?
User avatar
bluealek
Freebiking druid
Posts: 1986
Joined: 01 Feb 2005, 18:49
Location: Beograd
Contact:

Re: Ipslati li se upgrade sa Garmin Oregon 450 na Montana?

Post by bluealek »

pedja wrote:Ima li neko Montanu da može da je uporedi sa Oregon 450. Interesuje me kakva su unapređenja i koliko se isplati zamena.
Već smo pričali malo o tome u drugim temama, ali hajde red je i da dobije sopstvenu temu.
Koliko drze baterije?
Tu me je Montana zaista prijatno iznenadila. Koliko drže AA baterije ne znam, jer još nisam bio u prilici da mi trebaju (idu 3 AA baterije). Razlog za to je činjenica da litijum-jon baterija koja se dobija uz nju sa jednim punjenjem izdržava gotovo dva cela dana, a do sada mi nije trebalo da budem duže bez napajanja. Sem toga, dotična se stalno dopunjava ako je prikačena na car kit, i puni se jako brzo.
Da li je išta unapređena opcija prikaza custom bitmapiranih karata? Da li je moguće na uređaju držati više karata pa učitavati po potrebi?
Unapređena je petostruko, odnosno umesto 100 jpg tile-ova karte koje imaš učitane mogu ukupno da imaju 500 tile-ova, što u praksi znači da sa dobrim kvalitetom rendera možeš u jednom trenutku da imaš, recimo, učitanu četvrtinu Srbije (1:50000 karte). Na žalost, još uvek se celokupan sadržaj Custom Maps foldera tretira kao jedna karta, što znači nema pojedinačnog uključivanja bitmapa po potrebi, a nema ni internog file manager-a (ili ga barem ja nisam otkrio).
Koliko je praktičan Montana zbog većih dimenzija. Kako se uklapa za držanej na biciklu?
Mene upravo zbog većih dimenzija ponajviše oduševljava. Moguće i da je to zbog godina i toga što mi trebaju ćoroskopi :wink: Ne samo da je površina ekrana skoro duplo veća nego kod Oregona, već je i viša rezolucija, što puno znači za preglednost, naročito kada koristiš bitmape (na Oregonu ili vidiš vrlo mali segment, ili moraš da odzumiraš toliko da ne razlučuješ detalje). Sem toga, ekran ima senzor položaja, tako da možeš da ga koristiš i u portrait i u landscape položaju (automatski ga okrene kako ga zarotiraš). Inače je vidljivost sadržaja ekrana pod direktnim sunčevim svetlom još bolja nego kod Oregona 450 - praktično ti izgleda kao da gledaš mapu na papiru (izuzev ako ga gledaš u kontrasvetlu). I osetljivost na dodir je optimizovana. Na Oregonu 300 ekran mi je bio preosetljiv, a na 450-ici je nedovoljno osetljiv (ponekad moraš baš da zapneš kako bi detektovao dodir). Ovde je taman kako treba 8)
Da li nosač za bicikl i auto odgovaraju od Oregona?
Na žalost ne :( . Drugačiji je mehanizam montaže, a i car kit na sebi ima zvučnik, zahvaljujući kojem kada je Montana ukopčana u njega imaš i glasovnu navigaciju kao na automobilskim modelima. Sem toga, car kit je mnogo praktičniji i zbog toga što je permanentno povezan sa strujom, a Montana se napaja i komunicira sa zvučnikom preko bakarnih kontakata na levoj strani, koji automatski naležu kad je škljocneš u ležište (i upadanje u ležište je daleko lakše nego kod Oregona), tako da je vrlo jednostavno jednim pokretom ruke stavljaš i skidaš, nema mukotrpne "borbe" s kablovima (možeš čak car kit uz malo seckanja žica da povežeš direktno na 12V u kolima, pa da ti ne zauzima konektor).

Oko toga koliko je praktična za bajs i ja sam još uvek u dilemi, jer još nisam nabavio njen handlebar mount (postoji u ponudi). Na momente pomišljam da bi mi i tu veći ekran puno značio za preglednost, da bi mi se u sledećem trenutku učinilo da je ipak preglomazna i da bi to vrlo rogobatno ležalo na luli - ostaje da se proba, pa da procenim :)

Inače, unapređenja su zaista brojna. Faktički su napravili all-in-one uređaj, u kome su spojili sve što umeju na polju outdoor i na polju automotive GPS-ova, tako da je Montana, zapravo, kombinacija najjačih nuvija i Oregona u jednom, bez ikakvih kompromisa po pitanju funkcionalnosti - sa njom ti zaista ništa drugo ne treba. Korisnički interfejs je jedno 50% adaptabilniji od onog kod Oregona, bilo po pitanju konfigurisanja samih ekrana ili menija. Ima mnogo moćniji interaktivni ekran sa visinskim profilom (koji u nešto smanjenom obliku po želji može da se prikazuje i na ekranu sa mapom). Inače ima i nuvi režim za prikaz karte, koji je izuzetno praktičan u autonavigaciji i funkciono identičan načinu rada kod nuvija (čak i dodir indikatora brzine poziva trip computer). Detektuje i ograničenja brzine i upozorava te, ukoliko su implementirana u kartografiji koju koristiš. Imaš čak 9 različitih režima prikaza karte, od kojih je jedan i Custom - možeš potpuno samostalno da određuješ šta će ti se, gde i na koji način prikazivati. Ima i novu mogućnost za definisanje prečica, kojom još uvek nisam stigao ozbiljnije da se pozabavim.

Umesto 850 MB ima 4 GB interne memorije (tako da praktično čitav Europe City navigator možeš da strpaš u njega i da ti ostane još prostora za neke tvoje lokalne vektorske i rasterske karte). Što se vektorske kartografije tiče, IMG-ove možeš potpuno proizvoljno da preimenuješ i on će ih najnormalnije videti - svaki IMG kao zaseban kartografski proizvod. To znači da, ako želiš da zaista napraviš red u memoriji, i ono što prebaciš uz pomoć MapInstall-a odmah preimenuješ iz gmapsupp.img u imekarte.img i time si em zaštitio tu kartu od mogućnosti slučajnog prepisivanja (pri svakom narednom prebacivanju mapa u memoriji on "gazi" samo gmapsupp.img), em si je izdvojio i omogućio njeno autonomno uključivanje i isključivanje u podešavanju mapa.

Od dodatnih konektora ima i onaj za slušalice (preko slušalica takođe ima glasovnu navigaciju, kao i preko zvučnika na car kit-u), a ima i konektor za eksternu antenu. Doduše, zaista ne vidim zašto bi mi trebala eksterna antena, jer su po pitanju preciznosti rada opet načinili pomak unapred, tako da mi je ovo najprecizniji Garmin koji sam imao do sada (čak ni kada si u graničnim uslovima prijema na počinje da "divlja" sa pikovima na sve strane kao mnogi - na primer kad si u ulaznom delu neke pećine).

Sve u svemu, meni se čini da Montana jeste da košta, ali vredi svakog centa - bolji namenski pravljen GPS teško je zamisliti. Uz još neka sitnija unapređenja korisničkog interfejsa (na primer dodavanje file manager-a) bio bi SAVRŠEN.
User avatar
barda
Freebiking druid
Posts: 1343
Joined: 14 Mar 2008, 13:57
Location: Novi Sad
Contact:

Re: Ipslati li se upgrade sa Garmin Oregon 450 na Montana?

Post by barda »

Napokon su se setili - bolje nateralo ih tržište - da spoje outdoor i auto navigaciju!

Dosta poboljšanja, možda najbolja ta sa većim i osetljivijim ekranom - tu će biti uvek poboljšanja kako tehnologija napreduje...

Ja sam za sada android telefon namenio auto navigaciji i radi sjajno, a Oregon ostaje za offroad :wink:

Montana je ipak sjajna za Jeep varijantu gde su asfalt i šumski putevi isto
FotoSat (autentični motiv na vašem zidu) - TRIP foto priča -> prati moj TREK
User avatar
pedja
Freebiker
Posts: 417
Joined: 01 Feb 2005, 17:32
Location: Užice
Contact:

Re: Ipslati li se upgrade sa Garmin Oregon 450 na Montana?

Post by pedja »

Hm, sve to lepo zvuči, ali nemogućnost slobodnog učitavanja custom mapa je ograničenje koje je teško zanemariti, jer se sasvim jasno, radi o marketinškom, a ne tehničkom ograničenju.
User avatar
bluealek
Freebiking druid
Posts: 1986
Joined: 01 Feb 2005, 18:49
Location: Beograd
Contact:

Re: Ipslati li se upgrade sa Garmin Oregon 450 na Montana?

Post by bluealek »

Šta reći Peđa sem da si potpuno u pravu. To je namerno urađeno kako bi KMZ format bio inferioran u odnosu na Garminov JNX, koji opet Garmin strogo štiti od mogućnosti normalne konverzije bilo koje mape u JNX, jer time štite svoj biznis sa BirdsEye pretplatama. Postoje, doduše, metode za konverziju bitmapa u JNX, ali su užasno komplikovane i podrazumevaju hakovanje firmware-a, što mi se baš i ne radi.

Ja bih recimo voleo da mogu da imam topo i satelitsku kartografiju u uređaju i da po želji uključujem ili isključujem jednu ili drugu, a sa ovakvom organizacijom Custom Maps foldera to jednostavno nije moguće - moraš unapred da se opredeliš za jedno od ta dva. Možemo samo da se nadamo da će pokazati malo zdravog razuma u budućnosti i da će budućim revizijama firmware-a to olabaviti (seti se samo koliko im je trebalo vremena da uopšte omoguće korišćenje rasterskih karata u Oregonima, iako je to od samog starta tehnički bilo savršeno izvodljivo).
User avatar
bluealek
Freebiking druid
Posts: 1986
Joined: 01 Feb 2005, 18:49
Location: Beograd
Contact:

Re: Ipslati li se upgrade sa Garmin Oregon 450 na Montana?

Post by bluealek »

Eh da, zaboravih da pomenem još jednu značajnu stvar - preciznost odometra mu je bitno unapređena u situacijama kada se krećeš jako sporo, tako da nema više onog problema da je za pešačko kretanje odometar vrlo diskutabilno upotrebljiv. Vrlo ujednačeno, i nezavisno od brzine kretanja, pokazuje oko 2-3% veće rastojanje od onoga koje ćeš posle izmeriti na osnovu snimljenog treka. I kada ga posmatraš u pokretu, vrlo zadovoljavajuće precizno meri i brzine reda 1-2 km/h, što sa Oregonima nije slučaj.
User avatar
pedja
Freebiker
Posts: 417
Joined: 01 Feb 2005, 17:32
Location: Užice
Contact:

Re: Ipslati li se upgrade sa Garmin Oregon 450 na Montana?

Post by pedja »

Mislim da su taj bug sa odometrom rešili u poslednjim verzijama firmvera i na Oregonu.

To se tiče custom mapa ja to gledam kao na bezobrazluk, jer Garmin vrlo dobro zna da nam je svima jasno čemu služi to ograničenje kojeg je, nažalost, većina vlasnika Oregona postala svesna tek nakon što su kupili uređaj. Najcrnje je da se radi o takvoj banalnosti da je smešno da se time bavi firma takvog renomea kakav ima Garmin.

Nadam se da će Garmin na nekom narednom uređaju odustati od takve politike jer je jasno da korisnici GPS uređaja postaju sve pismeniji, da razni izvori kartografskih podataka postaju sve dostupniji i da je sve manje ljudi koji će pristajati na takvo ograničavanje pogotovo kada imaju sve bolju alternativu i po pitanju hardvera i po pitanju softvera.

Ja sam cak imao i planove da napravim namenski uredjaj na koji bi se Oregon mogao spojiti preko USB a koji bi služio samo za zamenu custom mape na terenu. Ili to, ili da nabavim neki mobilni telefon koji ima USB host tako da mogu sa njega da obavim istu radnju.
User avatar
bluealek
Freebiking druid
Posts: 1986
Joined: 01 Feb 2005, 18:49
Location: Beograd
Contact:

Re: Ipslati li se upgrade sa Garmin Oregon 450 na Montana?

Post by bluealek »

pedja wrote:Mislim da su taj bug sa odometrom rešili u poslednjim verzijama firmvera i na Oregonu.
Ja sam cak imao i planove da napravim namenski uredjaj na koji bi se Oregon mogao spojiti preko USB a koji bi služio samo za zamenu custom mape na terenu. Ili to, ili da nabavim neki mobilni telefon koji ima USB host tako da mogu sa njega da obavim istu radnju.
Neki netbook u džepu ranca i pauza od par minuta rešavaju i taj problem...
User avatar
barda
Freebiking druid
Posts: 1343
Joined: 14 Mar 2008, 13:57
Location: Novi Sad
Contact:

Re: Ipslati li se upgrade sa Garmin Oregon 450 na Montana?

Post by barda »

Ili to uraditi već kod kuće... Može se spakovati sasvim dovoljno veliko područje da ga obilazis bar dve nedelje ako ne i mesec dana...
FotoSat (autentični motiv na vašem zidu) - TRIP foto priča -> prati moj TREK
Post Reply