Da,znam za ta dva lika,gledao sam i ja to,pre nekih 3 godine na Dicovery-ju
Stabilinost:
Generalno gledano recumbent BICIKL jeste ,
da kazemo manje stabilan nego upright bicikl pri malim brzinama.
Ali nije to TOLIKO problem.
Kod tricikla naravno taj problem uopste ne postoji,jer ima 3 tocka na zemlji,
i potrebno je balansirati (pomerati se izvan sedista)
samo kod kratkih ostrih zaokreta,kako se ne bi zavrsilo na 2 tocka,
ili pak na boku.
Sama stabilnost,dok god postoji inercija nije toliki problem.
Problem kod recumbent bicikla,u poredjenju sa "obicnim" biciklom,
jeste da "nema mrdanja",odnosno ne mozes da ustanes iz sedista,
da prebacujes tezinu napred/nazad,da skaces,naskaces na ivicnjake i sl.
Dakle moze da bude problem kod neke offroad voznje,
koja je tehnicki zahtevna sto se tice tog dela.
Video sam recumbent bicikle svuda,cak i preko kamenjara Tibeta,
ili stepskih bespuca Mongolije ..
tesko da se to tamo moze nazvati "put" ..
Za neke brze makadamske puteve je tricikl mnogo bolji.
Ali naravno nije za neki ozbiljan offrroad,ili JAKO lose puteve,
jer je nizak,i ima sve mane vozila sa 3 traga.
Tesko da bi mogao da ga vozis na nekom putu koji je izrovan
od strane nasih "milih" traktorista,
jer ako ne bi mogao da "spakujes" dva prednja tocka na jednu stranu puta,
tesko da bi mogao da vozis.
Da podsetim da se tragovi tockova krecu od 600 do 800 mm
Ljudi kazu,da kada se stekne malo iskustva i prakse,
moze da se vozi po losijim putevima.
Naravno nikada to ne moze biti isto kao i sa Mbt-om
Sto se tice pedalanja,recumbent je najefikasnija masina za to !
Bas ta gravitacija ne pomaze,kao sto mislis,nego odmaze,
jer istu tu nogu koja ide dole,moras i gore da podignes,zar ne ?
Dakle najbolje je da nemas nikakvu gravitaciju.
Kod recumbenta su ti ledja oslonjena,
te nikada se ne moze desiti da "poskakujes"
kao na biciklu kada "odes u crveno" sa kadencom..
I jednostavno imas oslonac,i mozes lepo i nesmetano da vrtis.
Jos jedna stvar koja je dobra (veoma dobra)
je da su ti noge recimo negde u visini srca,
te srce ne mora "da vuce krv iz peta"
i radi sa mnogo manje opterecenja nego kod "uspravnog" bicikla
Jednostavo pogledaj na netu ko drzi brzinske rekorde,
obicni bicikli ili recumbenti.
Time je sve receno.
Prednost recumbenta se narocito povecava na dugim trkama,
tipa Paris-Brest-Paris,Tronhajm-Oslo,i ostale Audax style trke,
kao i 24 h trke,ili trke na 1000km ...
Jednostavno vozacu je NEUPREDIVO komfornije nego na trkackom biciklu,
i moze duze da pedala pre nego sto se umori.
Trkaci KORISTE recumbente vise nego sto mislis !
Pogledaj recimo ovo
http://www.speed101.com/
Da li vidis neki upright da ide 130 kmh samostalno ? Mislim da ne ..
Pogledaj
www.m5-ligfietsen.nl recumbent bicikli sa najvise oborenih recorda.
I pogledaj ono zanimljivo poredjenje koliko se brzo ide sa 250W snage na razlicitim tipovima bicikala.
Isto imas i ovde
http://www.legslarry.beerdrinkers.co.uk ... dPower.htm
pa sad vidi - lowrider recumbent je brzi skoro 10kmh naspram road racing bajka.
"standard bajk" je,pa standard bajk

recimo mtb,ili trekking.
Ali i na kratkim trkama je recumbent brzi,
jer ima na prvom mestu MNOGO bolju aerodinamiku,
i imaju efikasnije pedalanje,zbog cvrste podpore pod ledjima.
Da ne zaboravim da su kod recumbenta pluca "slobodnija"
te se lakse i dublje dise.
Zamisli koliko se smanji kapacitet pluca
u aero poziciji na TT bajku,u odnosu na "on the top of the bars" poziciji na klasicnom trkackom.
Sto se tice tog testa sa kublama,ne mogu da se setim gde sam to procitao,
a sad ponovo da googlam,tesko .. secam se samo da je bio neki sajt posvecen trkacima,i da je bilo o svemu i svacemu.
I o hrani,picu i gumama i cipelama,
nesto u fazonu "kako postati pobednik"

ali na zdrav nacin.
Elem,kako se postize manje opterecenje srca za istu kadencu.
Jednostavno noge rade efikasnije,
i pogotovo na recumbentu dolazi do izrazaja faktor lakseg rad srca.
Jednostavno je "masina" efikasnija,sa manje gubitaka
na neke nepotrebne pokrete nogu u mrtvim uglovima.
Recumbent vozaci prijavljuju da su im se otkucaji srca smanjili
sa kracim polugama (za istu brzinu,ili isti krug na nekoj stazi)
i da su sa njima mogli da idu brze,jer im je to "visak otkucaja" dozvolio.
Par lepih reci na tu temu (iz ugla vozaca) je rekao Paul Sims of GreenSpeed
http://www.greenspeed.com.au/NewGSweb/w ... rants.html
Zasto recumbenti nisu onda toliko popularni koliko su dobri ?
Pa ljude je tesko odcici od nekih navika,
mnogi ne veruju da su recumbenti bolji,
drugi se osecaju "ugorzeno" jer leze,a plus su i nisko postavljeni.
Uspravni bicikli su sa nama 100 godina,i ne moze se sve preko noci promeniti.
Ne zaboravimo da je pozicija vozaca(rider-jahac)nastala po ugledu na jahanje konja !
Kada bi danas neko "ponovo izmisljao" bajk,
sigirno bi posao od sedece pozicije,odnosno pozicije vozaca kola.
Kod brzih drumskih voznji,turinga i sl. recumbent je u VELIKOJ prednosti.
Ali klasican bicikl je ipak nezamenjiv za neke stvari,
kao MtBajking ili voznja po gustom gradskom saobracaju,izmedju automobila ..
I tako .. moram da idem sad ..
Hvala na paznji i prijatno vece.
Ostanite uz program nacinalne televizije ..