Disk kocnice?

Održavanje, popravke, prepravke...

Moderator: Moderatori

Post Reply
User avatar
PETZA
Posts: 51
Joined: 25 May 2005, 15:53
Location: BEOGRAD

Disk kocnice?

Post by PETZA »

Ocu da kupim mtb do 350 evra nasao sam neki Giant atx koji ima disk prednji hidraulicki xt ,a zadnji mehanicki. Nemam iskustva sa diskom pa jel neko zna nesto o tome dal je bolje nego V-brake kako se kvare i odrzavaju?

Hvala!!![/b]
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

Pa sad ..

Post by IRalic »

Hej :-)



Prednja XT hidraulika a zadnji mehanicki !!!??
Kakva je to nevidjena budzotina !?
Kao kad bi imao auto,gde je predni kraj Ferrari a zadnji deo Daewoo!
Mani se tog "sklapanog" bajsa i kupi neki koji je "iz komada",
jer ko zna sta je to!

I btw,za tu cifru tesko da mozes da uzmes neki bajs sa diskovima.
Ako taj toliko kosta,onda nesto s njim zesce nije uredu.
Za diskove treba da odvojis najmanje 600 E(i to retko) za bajs sa Magurom Julie ili Deore 525 diskovima koji su najjeftiniji.
Znaci od 600 pa na vise,zavisi koji bajs i koje kocnice.

Ali za tu lovu koju mislis da odvojis,bolje uzmi neki sa dobrim V kocnicama,tj. XT - XTR - Avid SD7 kocnice,
sve ispod toga koci rezocaravajuce.
Jer za te pare,diskovi,i to xt? mozda,ali je to neki zesci krs onda.


Da li diskovi valjaju? - Pa zavisi sta ti hoces.


Super su za extremno mokre i blatnjave uslove,
i u istim su bolji od svake kocnice koja koristi felnu kao kocionu povrsinu,
jer je disk po samoj svojoj lokaciji udaljen od blata,
a i sama voda koja dolazi na kocionu povrsinu diska,
samo malo slabi kocenje,daleko manje nego kod v-brake kocnica.
I kod diskova mozes da ocekujes da sve vreme kocis sa jednim prstom,
dakle za samu "aktuaciju" kocnice je potrebna manja sila,
zbog same prirode hidraulicnog sistema,
a kod V ipak treba malo vise "stisnuti"
ali ne mnogo vise,kod mojih XT V kocnica,
i ja vecinu vremena koristim samo jedan prst,
ali bas kad treba "stati u mestu" onda stisnem sa oba.
Mehanicki diskovi,po mom misljenju su bacanje para.

Ali nije svaki disk dobar.
Recimo XT V-brake po suvom,nadmasuje samo XT i XTR disk,
po sili kocenja i svemu ostalom.
Deore,Magura Julie,Giant MPH3 i sl. imaju daleko slabije performanse.

V-brake je daleko laksa od diskova,i da li treba da pominjem koliko jednostavna!

Kod diskova najmanje jednom godisnje moras da menjas ulje u instalaciji,
kako voda koja se nakupi u sistemu ne bi ostetila unutrasnjost.
A to ti je oko 10-ak evra za ulje.
Mozda neces imati neki vecih kvarova sa njima,
osim naravno u slucaju da ih ostetis,pokidas crevo,ostetis rucicu i sl.
Ali imaces cesto sitnih malih "za'ebancija" kao na primer,
"cesanje" plocica o disk tokom voznje,skripanje i cvilenje i sl.

A mozes i da imas ozbiljnije za'ebancije tipa:
Curenje ulja i ulazak vazduha u instalaciju ako su dihtunzi neispravni
(narocito moguce kod starih polovnih diskova)
a ulazak vazduha ili gubitak ulja rezultira totalnim i iznenadnim
otkazivanjem citavog sistema-u prevodu: jednu sekundu si imao kocnice,
a drugu ih vec nemas,sto slozices se ume ponekad da bude nezgodno!

A u slucaju da su ti takvi "sitni" delovi potrebni,
ajd probaj da ih nabavis ovde,u srbiji !
Celu kocnicu moze,ali delovi - tesko..

Plocice za diskove su otprilike duplo skuplje neko vrhunski v-brake paknovi.
Disk se mnogo lakse kvari,a kod v-brake da li uopste ima sta da se pokvari!?
Kod V,moze samo da ti pukne sajla,a i to nikad ne moze da se desi iznenada,nego mnoogo ranije primetis da se sajla "nacela"
pa je blagovremeno zamenis.

Disk naravno koristi disk nable,koje su naravno skuplje od obicnih,
tako kad dodje vreme zamene,trebace ti dublji dzep.
A narocito kod polovnog bajsa,nikad ne znas kad to vreme moze da dodje,
osim ako doobro znas sta to kupujes,i licno pregledas "stanje stvari"

I veoma vazna stvar koju treba znati,
da sistem disk kocnica nije sastavljen samo od samih kocnica,
nego je potrebno imati i dobre nable,dobre zbice,i dobru felnu.
I sve to mora da bude utegnuto "pod konac" kako bi disk funkcionisao kako treba.


Ne sporim ja diskove,cak naprotiv!
Ali cinjenica je da to kosta,i cinjenica je da neki jeftiniji diskovi ne koce bolje od dobrih v kocnica,a pri tom su 3-4 puta skuplji i isto toliko tezi!
Tako da dobro treba razmisliti pre kupovine.
A za tu sumu od 350-400 mozes da uzmes samo neki krs,ali imace diskove! :-/ sta ce ti to?

Dakle pitanje,da li hoces krs sa krs diskovima,
ili bolji bajs sa odlicnim V ?(za te pare)

I pitanje je kako ti nameravas da koristis taj bajs?

Cak i ja koji sam "malo lud",nikada nisam izasao da vozim bajs po pljusku.
Ako se vec negde zateknem u takvoj kisno/blatnjavoj situaciji,to je druga prica.
Tako da mi V sasvim zadovoljavaju potrebe.
E sad to sto bih ja "voleo" da imam diskove,to je druga prica ..

Znaci zapitaj se gde vozis i kako vozis,
i naravno koliko imas para za to planinarenje,
pa ce ti se kasti samo od sebe. :-)
Kao ona narodna: "koliko para-tolko i muzike!"



Pozz
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
User avatar
misaxtr
Freebiker
Posts: 288
Joined: 06 Jul 2005, 22:51
Location: Beograd

discovi...

Post by misaxtr »

Igor ti je lepo elaborirao, ja cu ti samo nesto dodati iz svog iskustva:
vozim 2 bajka. na jednom su xt hidraulicni diskovi, na drugom xtr v- brake.
Stvari stoje ovako:
kada je suvo vreme, xtr nadmasuje u jacini kocenja diskove!
laksi je umnogome od dick okruzenja ( teza nabla, rotor, kljesta ).
Kada je vlazno, mokro, sneg i sl. a vozim i po takvim uslovima non-stop, diskovi su neprevazidjeni!!!
Dakle nema gubljenja na sili kocenja, niti habanja plocica kao na v-brake-u.
na world cup-ovima 90% se voze v-brake zbog tezine bicikla, ali se tu i tamo pojavljuju i diskovi, u poslednje vreme sve vise i vise, kao i dual suspension bajkovi, iako je disciplina klasican cross-country.
Image

MTB-VRH brate!!!
markomm
Posts: 63
Joined: 05 Apr 2006, 16:17
Location: Beograd

Post by markomm »

Da li neko moze da kaze nesto vise o samom odrzavanju hidraulicnih disk kocnica?
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

Post by IRalic »

Naravno.

vozis dok ne crkne i onda ih bacis i kupis nove :D hehe :)

Tako to rade u USA: "nesto mi skripe ovi diskovi,ba su sranje,skinem ih ja i kupim od druge firme i sada rade kao carolija"



A neki normalni to odrzavaju,popravljaju,i sl.

Samo moras biti malo specificniji,kakav tipo kocnica,koje firme i sl.

Ili hoces neki generalan odgovor ?



Pozzzzz
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
markomm
Posts: 63
Joined: 05 Apr 2006, 16:17
Location: Beograd

Post by markomm »

Da, vidis... razmisljao sam ja i o tome... sta se smaram da kupujem polovan bajk, delove, podmazujem, lickam... odem lepo na eBay, sklepam sebi bajk po meri, uzmem jos par rezervnih delova i miran sam za ovu sezonu...


Inace, ovako stoje stvari, resio sam da uzmem prednju hidrauličnu kočnicu Magura Julie, oglas 993 na http://host.sezampro.yu/freebiking/Razno/Berza.htm i ne bih voleo da cujem da je odrzavanje nesto komplikovanije od, recimo, ciscenja nable.
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

Post by IRalic »

E pa vako,da pocnemo konkretno sa Magurom.


Odrzavanje=0 (nula)

Skoro :)

Magura koristi mineralno ulje (kao i Shimano i neki drugi)
a ne DOT ulje kako sto koriste automobili.
Mineralno ulje ne upija vlagu,i stoga NEMA potrebe menjati kompletno ulje jednom godisnje (minimum) kao sto je to slucaj sa DOT uljem (Hope,Hayes,Avid...)
jer ono upija vlagu,i menja svoj sastav posle nekog vremena.

DOT ako prospes na ram,kazes farbi dovidnjenja.
extra je korozivna i skodljiva tecnost,ruke ne smes da pokvasis,
ako kane na pod opet napravi s'anje
Dok mineralno ulje mos mazati na hleb ;)


Magurino ulje zvano Magura Royal Blood se ne mora menjati godinama.
Obicno se menja teki kada nesto nedaj boze procuri,
pa treba doliti ulje.

Kada kupis novu Maguru,imas 5 godina Leak-proof garancije.
Znaci oni garantuju da sledecih pet godina nece biti nikakvih curenja,
na ni jednom delu kocnice i njene instalacije.

Kako je to u praksi ? Pa nisu oni ludi sto su da li toliku garanciju.
U vecini slucajeva nema problema,ali ima i izuzetaka.
Obicno procuri zbog pucanja zaptivka na glavnom cilindru,
kada zaviris "unutar" rucice vidi se klip i oko njega gumena zaptivka.
Taj deo je najvise izlozen elementima,i ta gumica moze da strada.

sledece mesto gde moze da procuri,a da to nije pokidano crevo,
je zaptivak slave cilindra,odnosno "membrana"
Dakle zaptivak izmedju klipa i tela kocionih klesta.
On je ujedno i "uredjaj" za samopodesavanje potrosenocti kocionih obloga,
tako da su obloge uvek isto odmaknute od diska kada pustis rucicu.

Dakle svo "odrzavanje" se svodi na ciscenje rotora,
s vremena na vreme kompresovanim vazduhom produvati klesta
da bi se izduvala kociona prasina,i to je to.

Jedna mala (a mozda i velika za one koji nisu znali)
jeste da kocione obloge NE SMEJU da dodju u kontakt sa bilo kakvim ULJEM ili MASNOCOM.
Stavi kap ulja kojim podmazujes lanac na njih,i upice ga kao sundjer.
A tada mozes damo da ih bacis u djubre,pomoci nema ..

Nove su oko 15 evra,i ovde ih nema.Dakle obrati ti se Maguri u Zagrebu,Budimpesti itd ..

Rotor prati kao i sve na bajsu,samponom,a posle finisirati denaturisanim etanolom (alkohol 70% iz apoteke i sl.)
Ja naprimer u tu svrhu koristim "tufere",to ti je onaj mali jastucic kojim zene skidaju sminku,nanose sve i svasta,ciste lice i sl.
Mala zgodna stvar,bela,pa se veoma zacudis kada na izgled savrseno cistih diskova pocnes da skidas neku prljavstinu,bude crno sa cas

Ovim skidas svaki trag neke masnoce i necistoce sa rotora.

U pricipu se ne preporucuje pranje samih klesta
ili kocionih obloga,jer se nikada ne moze znati sastav tog sredstva kojim peres (sampon i sl.)
tako da samo ovlaz spolja predjes samponom i to je sve.
S vremena na vreme izvadis sigurnosne pinove,
i izvuces kocione obloge,izduvas malo klesta,
brisnes suvom krpom.Isto to i sa kocionim oblogama.

I to je sve od odrzavanja.



Sto se tice konkretne Julie u pitanju ovako:
Julie je ok.Ja sam probao par puta,
i kocenje je na novou Deore diska,Hayes Nine i sl.
To je njihova najjeftinija disk kocnica,
to jest MSRP je 110-115 eura.

Konkretno ta Julie na oglasu je model od 2002 pa do 2005 kada je poromenjen izgled kocionih klesta.
Super je sto je 180mm rotor,jer daje vecu kocionu silu,
odnosno manje naprezanje.

Na licu mesta se naravno uveri u kakvom je stanju.
pola cene (50 eura) bi trebalo da dobije samo perfektna kocnica
sa ok rotorom i kocionim oblogama koje nisu ni blizu vremenu za zamenu.
Za sve ostalo,izvinte,ali na kocnicu staru 2-4 godine mora da ide niza cena.
Pogotovo sto nabavka delova nije jednostavna,a ni jeftina.

Ja bih za moju LouiseFR staru jednu i po sezonu mogao (jedva) da dobijem max 1/2 cene,dakle izvinte,zasto 2-4 godine stara kocnica ima istu cenu ?

Sa slike je tesko reci kako to izgleda,
ali ako je rotor izbrazdan,ili lateralno nije prav kao strela - back away
ili budu spreman na kupovinu novog (oko 30-35 evra)
Rotor se moze iskriviti usled mehanickog ostecenja,
ili pak pod dejstvom extremne toplote,u slucajevima extremnog toplotnog naprezanja kocnice,kod duuugih spusteva i sl.
Tu veci rotor svakako pomaze,ali opet ..

Normalno i sve ostalo treba da izgleda savrseno.


Veoma je bitna i instalacija kocnice.
Klesta moraju da se smeste tacno na sredinu diska,
ni levo ni desno.
Sve osalo ce rezultirati cesanjem ( "dzing...dzing...dzing.." zvukom)
to je i najcesci problem nekoga ko kupi Maguru,
jer one zahtevaju idealno pozicioniranje.
Dakle nista ono "ju! malo mi se rotor iskrivio,pa cu da odvrnem malo imbusom,da odmaknem plocucu od diska"

Magura je cak i razvila svoj alat,da se mogu disc-tabovi napraviti savrseno ravnim,i paralelni sa tockom(diskom)
Ne mozes zavrnuti disk na ofarbanu viljusku(ram),
povrsina se mora pripremiti Gnan-o-mat alatom
da bi bila cista i ravna,u protivnom ce disk da cese.

Planet Bajk u svom web katalogu ima Gnan-o-mat
pa bih rekao i da ga imaju u u radionici,trebalo bi ..

Kada se sve to sredi,kocnica radi kao san.
U protivnom neces biti zadovoljan,i pozeleces da promenis firmu ..

To je manje vise problem kod svih diskova,ali izgleda najizrazeniji kod Magure,jer kod njih nema kompromisa i tolerancije su male.


Dakle svakako preporucujem,ali obrati paznju sta to kupujes,
kao i kod svega ostalog,pogotovo polovnog i malo starijeg.


Nadam se da sam pomogao:)




pOzzzzzzzzzz
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
markomm
Posts: 63
Joined: 05 Apr 2006, 16:17
Location: Beograd

Post by markomm »

Bog ti pomogo dobri covece!
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

Post by IRalic »

markomm wrote:Bog ti pomogo dobri covece!
:-)



`
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
Milosh91
Posts: 2
Joined: 26 May 2017, 21:43

Re: Disk kocnice?

Post by Milosh91 »

meni treba pomo za odrzavanje bicikle giant 950atx ako neko zna....
Post Reply