1/8 vs 3/32

Održavanje, popravke, prepravke...

Moderator: Moderatori

Post Reply
Makarenko
Posts: 100
Joined: 27 Jan 2006, 09:34
Location: Sombor

1/8 vs 3/32

Post by Makarenko »

Par pitanja:

1. Da li se siri lanac ( onaj koji se koristi na biciklima bez mjenjaca ) moze provuci kroz mjenjace, tj. da li ce mjenjaci raditi sa takvim lancem?

2. Moze li se naci 20" zadnji tocak sa, recimo, tri brzine ( doslovno tri zupcanika otpozadi, ne ona internal gearing ( ne znam kako se ovo kaze na srpskom ) varijanta ) koji bi radio sa lancem koji se koristi na biciklima sa mjenjacem? Znam da vani moze, ali moze li kod nas?

3. Prednji zupcanici za siri lanac - koji je maksimalni broj zuba koji se moze naci i da li postoji mogucnost kombinovanja dva ( ili vise ) zupcanika sa razlicitim brojem zuba, onako kako se to radi na prednjem pogonu drumskih bicikala ili MTBa?

Ako nekoga interesuje sto ce mi ovo - Vidio sam negdje fenomenalnu varijantu folding ( sklapajuceg? ) bicikla, koji frapantno lici na moj poni pa pokusavam da sastavim nesto slicno. Mali tockovi traze veliki prenosni odnos da bi brzina bila prihvatljiva pa mi treba sto veci broj zuba na prednjem zupcaniku.
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

Re: 1/8 vs 3/32

Post by IRalic »

Makarenko wrote:Par pitanja:

1. Da li se siri lanac ( onaj koji se koristi na biciklima bez mjenjaca ) moze provuci kroz mjenjace, tj. da li ce mjenjaci raditi sa takvim lancem?

2. Moze li se naci 20" zadnji tocak sa, recimo, tri brzine ( doslovno tri zupcanika otpozadi, ne ona internal gearing ( ne znam kako se ovo kaze na srpskom ) varijanta ) koji bi radio sa lancem koji se koristi na biciklima sa mjenjacem? Znam da vani moze, ali moze li kod nas?

3. Prednji zupcanici za siri lanac - koji je maksimalni broj zuba koji se moze naci i da li postoji mogucnost kombinovanja dva ( ili vise ) zupcanika sa razlicitim brojem zuba, onako kako se to radi na prednjem pogonu drumskih bicikala ili MTBa?

Ako nekoga interesuje sto ce mi ovo - Vidio sam negdje fenomenalnu varijantu folding ( sklapajuceg? ) bicikla, koji frapantno lici na moj poni pa pokusavam da sastavim nesto slicno. Mali tockovi traze veliki prenosni odnos da bi brzina bila prihvatljiva pa mi treba sto veci broj zuba na prednjem zupcaniku.

1. Pa,ne znam tacno,nisam probao licno,ali verujem da bi moglo.
nije taj lanac toliko siri
Nego nije u tome problem.Problem bi bio u tome sto jadnobrzinski lanac
nije za vise brzina :) nego samo za jednu ! dakle menjac mozda primi,ali zupcanici nakako nece!



2. sa 3 ? bilo nakad davno,i sumljam da tako nesto mozes da nadjes

Mozes da nadjes samo "hub gears" 3-7-8 brz,
tj. menjac integrisan u nabli.
Sachs,Shimano Inter i sl.

Takodje imas kombinaciju 3 brzine u nabli (0.75-1.00-1.36) uz kombinaciju sa kasetom (6/7 i 8/9 brzina)
dakle dobijas isto sto i sa prednjim pogonom sa tri lancanika.
Ali to nije bas tako jeftino resenje. SRAM dual drive kosta $160

Ako oces jednostavno i jeftino,ja bih ti preporucio sledece:

Kupis zadnju nablu za mtb (130mm OLD) - onu gde se zupcanici i kvacilo (freewhel) navrcu na nablu.
Cena je negde oko 500-600 dinara cini mi se.
Uzmes 20" alu felnu,zbice,i upletes tocak.

Nazad navrnes zupcanike,najbolje 7 brzina (ili 6) drugih i nema.
U Capjolo prodavnici (Resavska ulica,bivsi Jugobicikl)
imas 7 brzinske zupcanike sa najmanjim zupcanikom 11 zuba (do sad je bilo samo sa 14,dakle ovo ce ti pomoci da imas "high gears"
a najveci zupcanik mislim da je 32 zuba,sto ce ti dati prenos za penjanje.

Mislim da ti je to najbolja opcija,ukoliko ne zelis zupcanike i napred (2 ili 3)

Sad,moras da odlucis kakav ti prenos ustvari treba,i prema tome odlucis koliki zupcanik oces napred.

Single speed supcanici su obicno 48t ili 46t
A za decije bicikle su nesto manji.
Sad,nisam siguran kako bi to radilo za nekim 7 speed lancem (350 din)
ne znam koliko su siroki ti zubci,treba probati.

Ali trebalo bi da moze,jer i danas ima onih "vojvodjanskih" bicikala
koji imaju 5-6-7 brzina pozadi
Dakle nesto sigurno ima da se kupi,ali ja ne znam tacno sta.
Valjda oni u prodavnici nesto znaju (mada obicno nemaju pojima)

U krajnjem slucaju mozes da kupis neki jeftin Shimano (1100din),
ili cak jefniniji ne-shimano
pogon a 3 zuba,i onda ga raskupusas :)


Ako kombinujes 48t napred,sa 7 brz. kasetom od 11-32 dobices prenos od 30 do 87 gear inch-a,sto ce ti biti sasvim dovoljno za ravan teren i za blaze uzbrdice.
Donji prenos,od 30 gear incha,ce ti biti u rangu specijalke sa 3 lancanika napred,
dakle sasvim dovoljno ukoliko ne planiras da vuces prikolicu,ili se penjes na neka jaka brda.
Sa gornjim prenosom ces moci da ides i do 40 km/h ili vise,
a mimalna brzina pri kadenci od 70rpm ce biti oko 10 hm/h

Dakle sasvim solidan prenos za jedan takav bajk,
mada opet,ne znam tacno sta imas u planu da radis s njim.

Komplet zadnji tocak (nabla,zupcanici,felna,zbice i shimano IG lanac) bi te dosao negde oko 1500 din.
Sa 11-32 bi ti preporucio Tourney menjac,
sto je dodatnih 700-800 din.
Mada posto napred neces imat vize zupcanika,
mislim da bi i neki od najefninijih menjaca zadovoljili sto se tice kapaciteta.


Samo bi trebalo da obratis paznju na sledece:

Da bu 130 mm OLD nablu ubudzio u zadnju viljusku od ponike,ili neceg slicnog,
moraces da je rasiris,jer su single speed nable uze,obizno oko 120mm
Takodje treba obratiti paznju na to kuda ce da prolazi lanac,
i da li ce imati dovoljno mesta,jer ne zelis da ti lanac cese o ram zar ne ?
Isto tako treba da ima mesta i za same zupcanike pozadi.



3. sto se tice prednjeg zupcanika,
kao sto rekoh,najbolje bi ti bila 48-mica
i onda nemas potrebe za jos jednim zupcanikom,
jer pozadi imas dovoljan raspon prenosa (naravno,opet ponavljam,ne znam gde i kako ces da koristis bajs)

Ako planiras u brda,onda ti ne ginu 3 zuba napred.

Posto ces nazad da ides sa 7 zupcanika,siroki single speed lanac zaboravi.
Moras da stavis Shimano IG (oko 350 din) ili vec neki ekvivalent toga.




Tako .. aj pa srecno ! :-)

I slobodno pitaj ako te jos nesto zanima :-)
A kad zavrsis projekat,obavezno da napravis slike,pa da vidimo to cudo,
ili jos bolje - da s enegde provozamo :)


Pozzz
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

Post by IRalic »

Eh,zaboravih ..


ne znam koliko si upucen u tajne biciklisticke mehanike,
ali u svakom slucjau ti preporucujem sajt www.sheldonbrown.com
gde imas SVE o biciklima i sistemima,standardima ..

Konkretno tebi ce sigurno trebati uputsvo kako da rasiris zadnju viljusku,
to se zove "cold seting" ako radis na hladno,
dakle dobra letva,stap i kanap ;)

Takodje imas i koristan gear calculator,i svasta jos .. :-)


Pozzzz
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
Makarenko
Posts: 100
Joined: 27 Jan 2006, 09:34
Location: Sombor

Post by Makarenko »

Hvala na iscrpnim obavjestenjima.
U medjuvremenu, ni ja nisam sjedio skrstenih ruku.
1/8 lanac ( siri je za oko 0.8mm) MOZE proci kroz zadnji mjenjac , samo se izmedju kaveza i zupcanika na mjenjacu moraju ubaciti male sajbice, da ga se malo rasiri i prolazi bez problema. Osim onoga master linka ( karike na kojoj se rastavlja lanac, koju inace imaju skoro svi 1/8 lanci ), ali to nije toliki problem posto se taj master link moze izbaciti. Doduse jos moram da vidim kako ce mjenjac zaista da radi.
U stvari naletio sam na komplikaciju drugog tipa - Imam long cage mjenjac koji, kada se postavi, visi vrlo blizu tla ( mali tockovi, **bi ga ), tako da, ako ideja upali, cu morati postaviti short cage mjenjac.

Naravno da cijeli pogon moram da prilagodim sirokom lancu i tu je ustvari najvece zezanje upravo zbog tih zadnjih zupcanika. Danas idem da provjerim moze li se nesto uraditi po tom pitanju. Inace, siroki lanci se ne koriste za mjenjace upravo zato jer su siroki i nema sanse da se tako nesto natjera da radi na 6,7,8,9,10-faznoj kaseti. Nadam se da je sa trofaznom druga prica.

Sheldon Brown je car munja i gromova i zahvaljujucu njemu uopste ne stojim lose sa biciklistickom mehanikom. Nedavno sam nabavi novi bicikl pa sam iskoristio sansu da stari rasturim do poslednjeg kuglagera, ocistim ga i ponovo sastavim.
Radi, vrlo dobro. Hvala na pitanju. :D
Tako da nemam problema da zgrabim letvu i malo prosirim zadnju viljusku, ako bude potrebe.

Inace, neka opsta ideja je da slozim tu masinicu od razlicitog smeca koje mi se vuce po garazi, barem dok ne vidim da li, i kako, ce to da radi. Drugim rjecima, sto manje novcanih ulaganja. Ako proradi kako treba i ako mi se svidi, mozda sve to uradim sa kvalitetnijim dijelovima.

Sta ce mi taj bicikl u zivotu? Iskreno, nemam pojma. Vjerovatno samo vjezbam mehanicarske vjestine. Ako neko hoce da vidi kako izgledaju takve profesionalne masine i sta mogu evo linka: www.jimlangley.net/ride/bikefriday.html

Pozdrav, za sada.
Drzacu vas informisanim
Makarenko
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

Post by IRalic »

Makarenko wrote: Imam long cage mjenjac koji, kada se postavi, visi vrlo blizu tla ( mali tockovi, **bi ga ), tako da, ako ideja upali, cu morati postaviti short cage mjenjac.

Naravno da cijeli pogon moram da prilagodim sirokom lancu i tu je ustvari najvece zezanje upravo zbog tih zadnjih zupcanika.

:-)


Pazi vako,na 20" tocku cak i SGS (45t kapacitet) menjac
sljaka savrseno.
Blizu zemlje jeste,ali ne i previse,
taman toliko da sve radi bez problema.

Problem tek nastaje kod 18" (355) i 16" (349) tockovima
i na njima SGS nece da moze,jer je VRLO blizu zemlje,
a i pre zemlje obicno ima problem sto cese o gumu,
kada je menjac u 1,2,3 brzini npr.

Kod njih onda mora da ide GS ili SS kavez
odnosno "drumski" menjaci sa max 37t kapacitetom(GS)
ili eventualno XTR GS sa 33t kapacitetom.

Dakle za 20" nemas bojazni sto se tice duzine kaveza menjaca.
Blizu jeste,ali nista strasno :)

Ako bi kupovao nov menjac,i isao za jednim zupcanikom napred,
posao bi ti odradio i SS menjac.

Ali posto imas "delove koji leze svud naokolo"
onda ne znam bas sta i kako ..


Mislim da je insistiranje na tom sirokom lancu malo besmisleno,
osim ukoliko ne zelis da se jednostavno igras,
bez obzira da li ce to na kraju raditi,i kako.

Ako ides sa 7 brz. onda je lanac 350 din,
a ako ides sa 5 ili 6 (uniglide zupcanici - posnatiji kao grrr-grrr,po zvuku koji proizvode kod menjanja brzina)
onda mozes i neki kineski od mozda 100 dinara.
isto je napravljen za vise brzina,ali to je katastrofa od lanca.
Potrosice ze tili cas,a i uvke ce biti pokriven rdjom,
osim ako ga konstantno ne drzis potopljenog u ulje ;)


Ako oces da taj bajs stvarno sluzi svrsi,onda ulozi tih nekih 2000 din
i ima da ide ko zmaj !

Pozzz
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
Makarenko
Posts: 100
Joined: 27 Jan 2006, 09:34
Location: Sombor

Post by Makarenko »

Ma ne insistiram ja na sirokom lancu, samo sam mislio da na moj postojeci 20" tocak nece moci niti jedna 3/32 kaseta.
E, u medjuvremenu sam otkrio da moze 5-fazna i smjestio je, a zatim i tocak u ram. Zbavio sam i 48/40 prednje lancanike i sve isprobao, onako na grubo.
Lici da ce raditi.
Ukupna cifra, ocekujem da ce biti nesto veca, jer mi trebaju i rucice i celjusti kocnica, rucice mjenjaca, sajle i buziri, komplet prednji trap ( i viljuska i upravljac ) i, pretpostavljam da ce biti, jos neke sitnice.
Boze, kada pogledam ovaj spisak, pa ja sam imao samo ram i tockove. A ni oni nisu u sjajnom stanju.
U svakom slucaju, posao napreduje, a covjek se uci dok je ziv.
Pozdrav
Makarenko.

Umalo da zaboravim. Na ramu nemam onih housing stop-ova ( zaustavlja buzir, a propusta sajlu ) pa mi je, trenutno, jedina opcija da buzire vucem cijelom duzinom od rucica do mjenjaca, odnosno kocnica. To ce, zbog trenja, nesto uticati na performanse mjenjaca i kocnica. Jel` ima neko ideju koliki je to minus ili kako da simuliram housing stop-ove?
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

Post by IRalic »

>Lici da ce raditi.

Bogami lici ! ;-)



>Boze, kada pogledam ovaj spisak, pa ja sam imao samo ram i tockove. A ni oni nisu u sjajnom stanju.


To ti kazem,isto kao ja sa mojom "lakom" i prostom
konverzijom BMX-a u SWB dual 20" recumbent.
Imam samo ram (i to kakav) koji isto treba da se "rasiri"
tockovi nisu nizasta,dakle sve treba kupiti.
Min. 100 evra




> To ce, zbog trenja, nesto uticati na performanse mjenjaca i kocnica. Jel` ima neko ideju koliki je to minus ili kako da simuliram housing stop-ove?

Ma jok,nije to tako strasno.
Na bajkovima to rade kako bi se smanjila duzina buzira,
to jest smanjila tezina.
Na vecini recumbent tricikala su veoma dugacki buziri,
i to "all the way"
Tako su 100% zasticeni od ulaska vode i sl.
Samo dobro podmazes unutrasnjost buzira,i klizi ko po loju.
Najbolje uzmes mazalicu,i nekako napumpas mast unutar buzira.

Sve podmazano i zasticeno.Veoma vazno ako koristis jeftine buzire,
jer je kod njih konstrukcija od nekod Z gvozdjeta,
i zardja ako ga samo pogledas ;)

Samo stavi ceo buzir,i zavezes zip-vezicom,ako nemas nista elegantnije.



POzzzz :)
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
Makarenko
Posts: 100
Joined: 27 Jan 2006, 09:34
Location: Sombor

Post by Makarenko »

E jel` imas neke korisne savjete za taj recumbent.
Tako nesto ce mi biti sledeci projekat.
He, he samo sto ce biti drven.

Pozdrav
Makarenko
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

Post by IRalic »

Makarenko wrote:E jel` imas neke korisne savjete za taj recumbent.
Tako nesto ce mi biti sledeci projekat.
He, he samo sto ce biti drven.

Pozdrav
Makarenko

Pa,nekih velikih saveta nema.
Samo navalis sediste odgore,na gornju cev.
Od nekog drugog krs bicikla uzmes "seat tube"
i jos jednu cev,sve to navaris napred,i to je to.
Prilicno jednostavno.

Sad mozes da biras ugao sedista,
i visinu osovine pogona.
I tip sedista.
Mozes da sklepas od malo tapaciranog spera,
ili da kupis GRP (glassfiber reinforced plastic)
ili da napravis ram od cevi,sa platnom rastegnutim preko (kao liegestuhl)

E da,i da izmajmunises upravljac.



To odprilike izgleda ovako:

Image

Image

Ovo je najjednostavnija i najopustenija varijanta,
za "just cruzzin' " tip voznje.
Da uzivas u vetru i pogledu :)

Druga varijanta je da polegnes sediste vise,
i malo podignes osovinu pogona,
za malo brzu,i sportskiju voznju.



Pozzz
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
Post Reply