Podmazivanje

Održavanje, popravke, prepravke...

Moderator: Moderatori

Post Reply
User avatar
PETZA
Posts: 51
Joined: 25 May 2005, 15:53
Location: BEOGRAD

Podmazivanje

Post by PETZA »

Da li bi neko mogao da kaze malo iscrpnije kako idealno podmazivati i cistiti(cime) sve delove?U cemu ih ispirati a da ta sredstva ne budu preskupa i navedite kako se zovu?
User avatar
misaxtr
Freebiker
Posts: 288
Joined: 06 Jul 2005, 22:51
Location: Beograd

ciscenje i podmazivanje...

Post by misaxtr »

za razne delove, raznolika sredstva...
da pocnemo od lanca koji je najvise na udaru!
Licno posle svake voznje brisem lanac krpom i podmazujem ga, kao i menjace i lancanike pogona!!!
Za podmazivanje moze da se koristi od wd40, castrol spreja za podmazivanje pa do ulja specijalno dizajniranih u te svrhe. Solidna ulja ima PLANET BIKE - Weldtite, Engleska. Ja koristim od ulja Finish Line - specijalno sinteticko za duge voznje i ekstremne vremenske uslove.
Ne preporucujem teflon sprejeve jer su dosta "suvi" pa ne treju dugo a onda stradaju i lanac i lancanici.
Periodicno (10-15 voznji) lanac treba skinuti - sto se postize vrlo lako sa spec. skidajucom karikom i detaljno isprati - ja za to koristim uljni razredjivac - odlicno pere a ne isusuje metal kao benzin.
Pogon, kasetu, nable ( spolja ), kocnice, menjace i sve ostale delove spolja je dovoljno cistiti krpom i povremeno prsnuti malo wd-a ili sl. u buzire, podmazati rucice kocnica, same kocnice, menjace ( prednji i zadnji ), pedale...sve ono sto ima ili radi neki pokret! Teflon sprej moze da se naprska na kasetu, lancanike pogona, tockice zadnjeg menjaca da bi se trenje jos vise redukovalo.
Kada je u pitanju ispiranje delova, benzin najbolje odmascuje, pa se u njemu peru nable, kocnice, menjaci, solje volana, sam pogon...
Sredjivanje amortizera je slozen deo price pa ovde ne bih, samo da napomenem da i njega treba periodicno rasklopiti i u zavisnosti od vrste podmazati mascu ili promeniti ulje...
Ukoliko se bajs pere ili prska crevom - obrisati i dobro podmazati !sve! metalne delove nevezano od toga da li je aluminijum ili obican metal.
Redovno odrzavanje znatno skracuje samo vreme ciscenja i podmazivanja bajka, jer se tako ne dozvoljava nagomilavanje necistoca.
Odlicna stvar za ram je da se povremeno ispolira - mogu se koristiti polir paste za auto, ali ne abrazivne vec fine!
Znatno se lakse sa njega skida necistoca i lakse se odrzava.
Dakle, wd 40 i slicnih sprejeva ima svuda, kao i uljnog razredjivaca, benzina takodje i nije preterano skupo.
Ko hoce malo da ulozi, tu su pomenuta ulja za lanac, teflonski i silikonski sprejevi, teflonske i litijumske masti za nable, solje volana i sl.[/u]
Image

MTB-VRH brate!!!
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

Re: ciscenje i podmazivanje...

Post by IRalic »

misaxtr wrote:za razne delove, raznolika sredstva...
Kada je u pitanju ispiranje delova, benzin najbolje odmascuje, pa se u njemu peru nable, kocnice, menjaci, solje volana, sam pogon...
[/u]

Ne bih se slozio sa kolegom Misom,oko upotrebe benzina.
Pogotovo za nable i sve ostale delove koji imaju delove od gume i plastike.
Plastika i guma ne trpe benzin (naravno ima onih vrsta koje trpe,ali ja ne bih experimentisao sa zaptivkama nabli !)
Benzin ih nagriza i moze se desiti da ista ispuca,okruni se ili jednostavno istopi !

A da ne pominjem da dok budete upotrebljivali benzin,
ima da se neverovatno usmrdite sa istim ..
a miris nece da se "spere" sa ruku npr.
A tek kad vam prsne ne odecu,a i sve oko "radnog mesta" ima da bude usrano benzinom,i oseca ce se nedeljama ..

Sa nitro razredjivacem takodje treba biti oprezan,
i ne koristi ti ga na plastici i gumi.
(za uljni ne znam)


Ja samo lanac perem sa nitro razredjivacem,/
tkao sto ga stavim u teglu,sipam malo rezredjivaca,
i jednostavno muckam neko vreme.
Kada pocrni,prebacim u drugu teglu,sa cistim rezredjivacem,
i tako 2-3 puta.



Sve ostale delove koji trebaju odmascivanje,
odmascujem Keo-m (ista stvar je Axel sgrasso i slicni univerzalni odmascivaci)
Fantasticno odmascuje,ne nagriza plastiku i gumu,
i sve oprano njim ostaje cisto i mirisno :-)

Takodje,lanac posle razredjivaca predjem sa Keo-m,
cisto da zamirise.


Ja podmazujem sa teflon sprejem,
i mogu da se slozim da jeste "suv"
ali to i jeste poenta,
jer se u suprotnom prasina kupi na mokre(masne) delove,
i bukvalno "peskira" lanac i zupcanike.
Sa teflonom sve ostaje manje vise cisto,
ali stoji da ne traje dugo.
Recimo vec posle 70-80 km lanac postaje bucan,
tako da pre svake voznje obrisem krpom i dobro naprskam lanac.

U extremno prasnjavim uslovima to treba ciniti i cesce.



Pozzz
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
User avatar
misaxtr
Freebiker
Posts: 288
Joined: 06 Jul 2005, 22:51
Location: Beograd

Post by misaxtr »

NAravno da se plasticni i gumeni delovi ne peru u benzinu!!!
Pa svako ko je ikada nesto sa benzinom radio to mora da zna.
Sto se tice smrada, sva sredstva vise-manje imaju neprijatan miris, ali se iskustveno pokazalo kako kod mene tako i u servisima da benzin najbolje cisti i odmascuje - a i najbrze!!
Da li ce da prska - to zavisi i od toga sa koliko paznje pristupis ciscenju.
meni konkretno nikada nije upropastio odecu, a kada cistim delove imam i radni deo ( radnu kecelju ).
Uostalom, cilj je ocistiti delove, a koje ce se sredstvo upotrebiti - ostaje da izabere onaj koji to i radi.
Sto se tice teflon spreja, toplo ti preporucujem da ga batalis za lanac jer mu time skracujes vek za bar 50% - i to je dokazano i potvrdjeno.
Njime mozas da prsnes kasetu i lancanike radi manjeg trenja.
Za lanac iskljucivo neko ulje u spreju kao wd 40 i sl. ili spec. ulja za MTB voznje - koje su ipak specificne.
Nasuprot njima. drumaske ture mogu biti i 100-200 km dugacke a teflon vec posle 10-15 km potpuno gubi dejstvo!!!
70-80 km koje pominjes da teflon drzi je cista iluzija - i to je provereno i dokazano!!!
Gori od teflona je silikonski sprej, koji ima jos slabije i krace dejstvo!
Za ekstremno duge voznje i u ekstremnim uslovima cak ni ulje u spreju nije dovoljno vec spec.sinteticka ulja kao finish line i sl.
Image

MTB-VRH brate!!!
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

Post by IRalic »

Hmm..

Pa ne znam,ja oduvek mazem teflonom,
i posle predjenih 4500 km na jednom lancu,
nije mu nista falilo.
Hocu da kazem da je izgledao mnogo bolje od nekih drugih koji su presli slicnu kilometrazu,a podmazivali sa necim drugim.

Mada naravno,opet sve zavisi,kako i kuda se vozilo ..
To sto je lanac naizgled "suv" i sto postane bucan,
ne znaci da nije zasticen.
Na lancu ostaje zastitni teflonski film,
koji naravno ne traja vecno,ali mislim da je za jednu prosecnu dnevnu voznju po suvom,
sasvim dovoljan.

Sve drugo,sto je "vlazno" privlaci prasinu (u kojoj ima i peska i svakakvih abrazivnih cestica)
i ne zadrzava je (prasinu) samo na povrsini,nego je ulje uvlaci i "unutar" lanca,
tako da se sve lepo ispeskira :-(
Kod suvog podmazivanja,lepljenja prasine nema(mislim,naravno da ima,ali daleko daleko manje),
i s tim,nema "peskiranja" lanca i zupcanika ..




Ko ne voli sprej,ima Dry Lube "ulje" isto na bazi teflona,
koje daje malo "vlazniji" efekat,lanac je tisi,i duze ostaje "vlazan"
Probao sam jednu bocicu ovog ulja,i super je.
Bocica je mala i zgodna,i moze se uvek nositi na bajsu,u torbici.
Jednino sto mi se nije svidelo,je ogroman otvor na bocici.
Te tecnost ne kaplje,nego curi prilicno ne kontrolisano,
te vise ulja zavrsi okolo lanca nego na njemu.
Sad mozda je to bio defekt samo na toj jednoj bocici,ili nekoj manjoj seriji.



WD 40,ima zastitni film na bazi silikona,
sto je veoma dobro i postojano za "staticke delove"
ali kod trenja se isti skida veoma brzo.
Ja sam ga pobao par puta,i nije mi se svideo,
jer sve se nakako umulja,i "pocrni" i ceo bajk bude nekako musav.
Vise volim da mi niklovana kaseta otane takva,
a ne da se pretvori u neku crnu prljavu masu ..
I btw,WD 40 nije ! sredstvo za podmazivanje pokretnih delova.
Ako se ne varam,to u uputstvu i pise.


Pa ne smrdi svako sredstvo,i ne u istoj meri !
Benzin se cini mi se,koristi "najsire" jer je to nekako "narodski"
to kao,"samo ti to potopi u benzin/naftu i bice super"
jer su siroko bostupni,i po litri jesu jeftiniji,ali ipak ...
Ja ga licno ne volim.
Te predocavam ljudima i druge opcije koje postoje.
I naravno da niko ko ima i malo mozga nece prati plastiku benzinom,
ali ja nisam siguran,da svako ko cita ovo ima "mozga"
odnosno hocu reci,da nekom ko nije u "toj sferi"
mozda mu to ni na pamet nece pasti(da se ne sme) ,
i lepo ce ceo tocak bucnuti u benzin ..


Ja koristim nitro,jer je jeftin (manje vise isto ko i benzin)
miris naravno nije prijatan (ali mi je mnogo prijatniji od benzina)
miris se ne uvlaci u odecu,i ruke,kao kod benzina.
Koristim ga samo za lanac,dakle unutar tegle,
koju kasnije ostavim negde sa strane,za sledeci put.
Jar se posle nekoliko sati,
sva prljavstina iz njega,slegne na dno tegle,
te pazljivim presipanjem kod sledeceg pranja,
istu tecnost mogu da koristim vise puta !

Kada mi vise ne treba,onda ga lepo,
sa sve zatvorenom teglom,odlozim u smece,
ljudi to odnesu na deponiju,i tamo potpomogne paljenje smeca ..

Dakle nikakvih brljotina nema,nema prosipanja,
curenja,pranja radnog mesta posle upotrebe ..


Kupi taj Keo - Teo - Axel Sgrasso ,odmascivac za domacinstvo,
i njime peri sve ostale delove,i videces da isto tako dobro odmascuje kao i benzin,nitro i ostalo,
a ne pravi nered,i sve sto dobijes je prljava voda (kad isperes) i cista mirisna povrsina ..


Naravno,ko ima para,neka kupi neki odmascivac koji je "bajk specific" u prodavnici bajk kozmetike.

He,bas onomad sam video "sprej za pranje diskova" !! I naravno neka cena od vise stotina dinara na njemu.
A sve sto disku treba,je cista krpica i malo najobicnijeg alkohola iz apoteke ..

Slazem se sa time,da krajnji korisnik,sam treba da odluci sta mu odgovara,
i zato i sve ovo pisemo,da bi ljudi imali predstave o svemu.
Pa neka na kraju sami probaju,i izaberu sta im se svidja.
Diskusija o nacinu podmazivanja lanca je prilicno zeznuta,
jer svako ima "neki svoj" nacin,i misli da je taj najbolji,
a mozda je u krivu,a mozda i u pravu.
cak i najveci biciklisticki "umovi" tesko mogu da kazu,sta je dobro a sta ne.
I tesko da se precizno moze dokazati,
odnosno sprovesti istrazivanje koji nacin podmazivanja je bolji.
Da bi se to sprovelo,to mora biti u identicnim uslovima za oba(ili vise lanaca)

Na osnovu "licnog" iskustva je to jako tesko proceniti,
jer svi mi vozimo drugacije,po drugacijim uslovima,
i sa drugacijim lubrikantima.drugacije ga peremo,i u drugacijim vremenski intervalima ..
To sto recimo neciji lanac bolje izgleda od nekog drugog,
nemora da znaci da je to bas zbog vrste lubrikanta koji taj neko koristi !

Tako da ni jedno "resenje" i savet,ne treba uzimati zrdavo za gotovo.


Hmm,pazi,upravo sam se setio kakvo sam zaprepascenje doziveo kada sam bajs koji je moja maceha kupila.
Lanac je bio,hmm,kako da objasnim..
kao da je bio "plastificiran"
Odnosno imao je neki film,od neke mekane plastike ili sta je vec to bilo.
Posto je bajk bio polovan,taj film je na nekim mestima bio "izlizan",
ali,lanac je bio potpuno necujan ! i to bez i jedne kapi ulja !!
Posle nekog vremena se taj film prilicno "potrosio-iskidao"
tako da sam ga "sastrugao" i presao na klasicno podmazivanje ..
Cudno .. mada cuo sam neku pricu,da se lanac potpi u rastopljen vosak,
pa kada se ohladi,i vosak postane "cvrst",
dobija se zastitni film od voska,i to u svakoj supljini lanca .. interesantno ..


Pozdrav,i neka sve ide "dobro podmazano" ;-))) !!
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

Post by IRalic »

Hm,btw..pominjao si Finish line ?
Gde si nabavio ??



Pozzz
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
User avatar
misaxtr
Freebiker
Posts: 288
Joined: 06 Jul 2005, 22:51
Location: Beograd

podmazivanje...

Post by misaxtr »

Tacno je da za razlicite voznje i tipove terena ide i razlicito sredstvo.
Za MTB voznje sto ce reci TEREN teflon nije dovoljan, i posle 10-15 km lanac bude kao da ga nisi ni podmazao. :(
Za drumske voznje jos i moze da posluzi, manje je prljavstine i prasine na asvaltu, ali bih uvek radije koristio i tu sinteticko, u spreju ili dry lube.
Dakle, za zemlju i stenje - mora nesto jace od teflonske vodice!
Za asvalt - moze i ona, ali ukoliko ga ima, a PLANET drzi WELDTITE program - dry lube!!!
To sto se lanac zacrni pri voznji je mnogo bolje nego da se "zasija" jer od sijanja nema vajde! Lakse ga je posle obrisati, nego menjati...
Finish line sam nabavio iz Madjarske i neprevazidjeno je za MTB, kao i nemacko ulje sa grafitom specijalno za MTB voznju, posto ja asvaltom vozim samo kad moram, tj. kad bas ne postoji nacin da se negde terenom vozi ili doveze.
Kada vec pominjes film na lancu, postoji CASTROL kozmetika i medju njom sprej KETTEN RINGER - sprej koji kada se naprska ostavlja tanak sloj na lancu. Ipak, to je prvenstveno za motorcikle, jer se tesko skida a takav efekat treba upravo njihovom lancu zbog velike brzine kretanja istog. Za lanac na bajku definitivno nije, jer nema svrhu.
Elem, neka svako bude svoj majstor, mi smo ovde izneli argumente i za i protiv, pa neka se svako odluci i proba razne verzije.
U necemu ce se sigurno naci!!!
I da zavrsim u Igorovom stilu - nek ide sve ko po loju!
Image

MTB-VRH brate!!!
User avatar
tibor
Posts: 18
Joined: 04 Feb 2005, 09:53
Location: Novi Sad
Contact:

Post by tibor »

IRalic wrote:
Cudno .. mada cuo sam neku pricu,da se lanac potpi u rastopljen vosak,
pa kada se ohladi,i vosak postane "cvrst",
dobija se zastitni film od voska,i to u svakoj supljini lanca .. interesantno ..
robert je pisao pre dosta vremena o tome, mozda se ponovo seti pa napise
spasi nas boze samozvanih mesija i proroka...
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

Post by IRalic »

Hej :-)



Robert ne prati listu vise (a ni forum)
Kaze nema vremena,jer prati jos gomilu recumbent i HPV lista i foruma ..


Ako imas to negde u "arhivi" .. pusti u javnost !


Pozz za NS :-)
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
User avatar
misaxtr
Freebiker
Posts: 288
Joined: 06 Jul 2005, 22:51
Location: Beograd

podmazivanje opet

Post by misaxtr »

Najnoviji stos amera i profesionalnih XC vozaca za podmazivanje lanca:
Kupiti najredje full syntetic ulje za motore ( sae 5w40 ) i njim podmazivati lanac!
Cena mu jeste malo veca ( oko 600-700 kinti ), ali to traaaaaaje i traje.
Image

MTB-VRH brate!!!
alazovic
Freebiking druid
Posts: 773
Joined: 02 Feb 2005, 15:41
Location: Kraljevo, Srbija
Contact:

Post by alazovic »

Evo teksta Ilije Dimitrijevica (a ne Roberta) iz 2001. godine, nalazio se u 4 vezane poruke. Izvol'te:
U poslednje vreme viđam savete oko podmazivanja lanca. Saveti idu od upotrebe ulja za šivaće mašine do podmazivanja čistim odstranjivačima vlage (WD40).
Kako je ovo veoma važna dimenzija održavanja bicikla a i uštede novca koji bi potrošili na zamenu propalih delova, smatrao sam korisnim da napišem nešto na tu temu.

Tekst će biti iz tri dela:
1. Uopšte o podmazivanju
2. Karakteristike različitih sredstava za podmazivanje
3. Konkretna primena ovih sredstava na određene sklopove bicikla


1. Uopšte o podmazivanju (lubifikaciji)
Mnogi i ne znaju kako je ogromna razlika u funkcionisanju dobro i loše
podmazanog bicikla. Dobro podmazan bicikl (naravno mislim na određene delove istog), klizi bez škripanja i trenja. On štedi i čuva svoje delove a vlasniku garantuje sigurnu vožnju i uštedu znatnih sredstava koje bi dao zbog zamene propalih delova.
Podmazivanje treba obaviti pre nego što za to bude kasno, upotrebljavajući prave materjale i vodeći računa o čistoći.

Dva najveća neprijatelja kugličnih ležajeva su prljavština i voda.
Kod čistih, dobro podmazanih ležajeva, nema kontakta između
metalnih delova. Umesto toga, tanak film klizavog lublikanta razdvaja
metalne delove i smanuje otpor i trenje te sprečava habanje i trošenje
metalnih površina. Ma koliko površina metala izgledala glatko, pod
mikriskopom ona liči na planinski reljef. Ukoliko metal dodirne metal,
strašne stvari se događaju. Planine rastu a doline i knjoni se produbljuju.

Veliki uzročnik oštećenja ležajeva je prljavština. Sitne čestice prljavštine
se ponašaju kao šmirgla i stvaraju trajna oštećenja metala.
Još gora je voda koja stvara rđu i hemijski jede metal. U tom slučaju na
scenu stupa dovoljna količina masti koja oblaže i popunjava prostor pa
prljavština i voda nemaju šanse da dođu do metala (kuglageri ili kablovi
kočnica i menjača). Dobre masti jednostavno apsorbuju deo vode. Višak
masti ne može načiniti nikakvu štetu jer je lager jednostavno istisne ono
što mu nije potrebno.

Masti su, na opšte iznenađenje, mešavina ulja i sapuna (nije za pranje).
Sapun je najčešće napravljen od litijuma i takve masti se nazivaju
litijumskim.
U nekim mastima se umesto sapuna nalazi beli cink oksid. To su bazične
masti i one su dobar lubifikant. Naravno da bi se njihova osnovna svojstva
poboljšala, dodaju im se razni aditivi. Najvažniji od njih je onaj koji
omogučava da mast apsorbuje vlagu. Ovi aditivi se razlikuju od proizvođača do proizvođača, nisu kompatibilni, pa masti ne treba mešati. Posebno dobre su teflonske i molibdenove masti (obavezne za ležaje pogonskog lančanika)
Sledeća dva značajna proizvoda za bicikliste su odstranjivači vlage i
voskovi.
Važno je znati da odstranjivači vlage mogu razlagati masti i da ih nikada ne treba mešati. Odtranjivači vlage nisu posebno dobro sredstvo za
podmazivanje.

Vosak je dobro sredstvo za podmazivanje lanca jer nije lepljiv tako da ne
privlači i ne zadržava sitne čestice prljavštine.
Vosak treba nanositi na čist suv metal inače se zadržava iznad prljavštine
ili vlage i ne podmazuje. Vosak je takođe dobar za vođice lanca kod zadnjeg menjača kao i za kočioni mehanizam.
Mana mu je cena i činjenica da se mora nanositi prilično često.

Ulja sa mogu primenjivati isključivo za podmazivanje lanca i menjače koji
se nalaze u zadnjoj osovini. Ukliko upotrebljavate ulje za lanac, neka to
bude gusto lepljivo ulje, otporno na vlagu. To su obično ulja viskoziteta
SAE 80 ili SAE 100 (automobilska ulja za menjače i diferencijale).


2. Karakteristike različitih sredstava za podmazivanje

ULJA: Lako se nanose, prodiru ali lako i odlaze sa zadatog im mesta
(kugličnih ležaja ili kablova). Veoma primenjljivi na lance ali skupljaju
prljavštinu. Najbolja ulja za lanac su gusta i vodootporna. Pored
specijalnih ulja (pazite, neka od njih nisu vodootporna) koja se
kupuju u biciklističkim radnjama (znači skupa), vrlo su upotrebljiva
motorna ulja SAE 40 a još bolja ulja za menjače SAE 80 (čak i 120).
Ulje je lubifikant za zadnje lančanike i menjače koji se nalaze u zadnjoj
osovini.

MASTI: Ulja mešana sa sapunima. Aditivi poboljšavaju svojstva i absorbuju
vlagu. Za razliku od ulja, masti ostaju tamo gde ih stavite pa deluju kao
dobra zaštita od prljavštine i vode. Najbolje masti imaju u sebi i čestice
čvrstih lubifikatora (teflon, molibden). Upotrebljavaju se kod kugličnih
ležajeva, kablova za kočnice i menjač (osim onih postvljenih teflonom
ili goreteksom), šticne sedišta, srednji pogon, sve šrafove i igle kao
i za sva mesta gde aluminijum dolazi u dodir sa čelikom. Masti su
najšire upotrebljavani lubifikant na biciklu.

SINTETIČKA ULJA I MASTI: Ovi lubifikanti su sintetizovani od raznih
hemikalija umesto da su rafinisani iz sirove nafte.To im daje veću čistoću, bolja fizička svojstva, i duži vek trajanja jer nemaju tendenciju da se skore u dodiru sa vazduhom. Koštaju skuplje ali se toplo preporučuju posbno u delovima izloženim većem stresu.

ČVRSTI LUBIFIKATORI: Teflon, grafit, Molibden disulfid. Najčešće, dobro usitnjeni (prah) i pomešani sa mašću, ili u formi spreja. Rade pod ekstremnim pritiscima i ostaju tamo gde su naneseni. Veoma korisni dodaci mastima ili lubifikatorima lanca.

ODSTRANJIVAČI VLAGE: Lagana ulja koja koriste elektrohemijske procese kako bi se smestili između metala i vlage. Predupređuju i štite od korozije. Nisu dobri kao lubifikanti. Mogu da razgrade neke masti. Najpoznatiji među njima je WD 40. Upotrebljivi za zaštitu tek očišćenog lanca, odstranjivanje vode sa zadnjeg lančanika, kao i za sprečavanje korozije svuda, uključujući i unutrašnjost cevi rama.

VOSAK: Ne mešajte ga sa pčelinjim ili onim za sveće. To su čvrsta ulja
dobra za podmazivanje lanca ili vođica kočnica, koja se na žalost teško
nanose. Za upotrebu se pripremaju topljenjem ili mešanjem sa nekim
omekšivačem. Posle nanošenja ovi omekšivači isparavaju a ostaje čist vosak.

ODMAŠČIVAČI: Koriste se za čišćenje i pranje kugličnih lešajeva i lanca.
Odsranjuju sve masti i nečistoće. Čišćenje je prvi i verovatno najvažniji
korak u efikasnom podmazivanju. Pored skupih specijalnih odmaščivača,
za naše prilike može i beli čist alkohol, čist beli benzin, nikako benzin sa
pumpe.


3. Konkretna primena ovih sredstava na određene sklopove bicikla

LANAC: U osnovi postoje tri metode:
1. Gusto ulje
2. Podmazivač koji isparava i ostavlja tanak film od voska
3. Potapanje lanca u vreo tečni vosak
Koja god metoda da se upotrebljava:
- libifikant mora prodreti do skrivenih unutrašnjih delova lanca i
do malog prostora između spoljne i unutrašnje pločice.
- lubifikant mora biti u kontaktu sa metalom a ne na prljavštini
koja se nalazi na lancu.

Prvi korak kod podmazivanja lanca je dobro i detaljno čišćenje.
Može se upotrebljavati specijalni alat ispunjem odmaščivačem.
Naravno bolje je skinuti lanac i potopiti ga u odmaščivač.
Ukoliko je lanac vlažan, prvo primeniti odstranjivač vlage.
Zatim odstraniti vlagu i višak odstranjivača vlage sa čistom krpom.

Potapanje u vreo vosak je složeniji postupak, traje oko jedan sat
ali daje odlične rezultate. Psle ovakog tretmana lanac će biti krut
jedno vreme pa je i menjanje brzina teže.

Gusta ulja moraju biti vodootporna. Nanošenje je lako i brzo.
Za zimske ili terenske vožnje i putovanja to je jeftina metoda sa
brzom aplikacijom.

Primena lubifikanta koji brzo isparava i ostavlja tanak sloj voska je
dobra ali skupa metoda. Ovaj postupak se mora često ponavljati.

ZADNJI LANČANICI: Proveravati posle svake duge vožnje po kiši
ili jednom nedeljno. Podmazivati najmanje jednom mesečno.
Dobro naprskati sa WD 40 i tako odstraniti vodu i prljavštinu.
Paziti da WD 40 ne prodre do kugličnog ležaja točka. Ostaviti da
se osuši. Obrisati čistom krpom. Sipati ulje okrećuči točak. Ulje
za menjač viskoziteta 80 ili 100 će odlično poslužiti u nedostatku
specijalnih (skupih) ulja.

ŠRAFOVI ZA BLATOBRANE I GEPEK, OSTALE NAVRTKE I ŠRAFOVI:
Odšrafiti sve šrafove i navrtke, namazati ih tankim slojem masti i sve
ponovo sklopiti.

ŠTICNA, LULA i NJIHOVE IGLE: Podmazati jednom godišnje.
Skinuti delove, namazati ih spolja i iznutra mašću. Vašno je
namazati šticnu spolja jer na taj način može se lako štelovati
visina sedišta (neće zapeći).

KABLOVI: Ukoliko nisu postavljeni teflonom ili goreteksom,
treba ih pregledati a po potrebi i podmazati svakih 6 meseci.
Izvuku se i očiste sajle. Zatim se namažu mašću i pažljivo vrate
u bužir. To će omogućiti da kabl lagano klizi kroz bužir i sprečavaće
prodiranje prljavštine i vode. Teflonom postavljeni kablovi moraju
biti suvi i čisti – zabranjeno je podmazivati. Kablove za menjače
tretirati na isti način svaka 4 meseca. Kablove za menjače koji
se nalaze u zadnjoj osovini treba podmazati uljem.

RUČICE MENJAČA I KOČNICA: Većina novijih modela ne zahteva
podmazivanje. Redovno ih čistite od prljavštine a ako je baš
potrebno stavite malo WD 40.

KOČNICE: Većina problema može biti izbegnuta redovnim
čišćenjem a zatim nanošenjem veoma tankog sloja masti,
voska ili odstranjivača vlage koji nije lepljiv. Teška ulja privlače
prljavštinu i ne treba ih upotrebljavati. Nipošto ne mastiti
kočione gumice.

OSOVINE TOČKOVA: Proveravati na nedeljnoj bazi ili posle
dugih vožnji. Prisloniti uvo na viljušku i okretati točak i osluškivati
zvuk. Upotrbljabati dobre sintetičke masti i dobro napuniti ležajeve.
Kod rasklapanja se zahteva apsolutna čistoća.

LEŽAJEVI PREDNJE VILJUŠKE: Najopterećeniji ležajevi na biciklu.
Karakteriše ih veliko opterećenje i mali opseg pokreta. Preporučuje
se upotreba najkvalitetnijih sintetičkih masti sa dodatkom aditiva.
Preporučuje se i investicija u specijalne zaštitnike. Dobro ih napuniti
mašću a višak delimično obrisati. Ostaviti malo masti da služi kao
brana za vlagu i prljavštinu. Proveravati posle svake vožnje po kiši ili
u redovnim vremenskim intervalima.

POGONSKA OSOVINA: Ukoliko p.o. nije predviđen za injekciono
podmazivanje, preporučljivo je čišćenje i podmazivanje dvaput godišnje.
Upotrebljavajte kvalitetnu mast. Dobro namažite ležajeve. Višak masti ne
šteti.

PEDALE: Pokušajte da napunite pedale mašću uklonivši zaštitnu kapicu
na kraju pedale. Ukoliko ove kapice nema, razmontirajte, očistite i dobro
podmažite pedale dvaput godišnje. Ukoliko praktikujete terensku vožnju
sa puno vode, podmažite pedale češće. Za SPD pedale potrebni su
specijalni alati. Važno je znati da su kuglični ležajevi veoma mali i
podložni koroziji ukoliko nema dovoljno masti ili ukoliko prodre voda.
Ne podmazujte pedale uljem i nipošto sa strane bliže kurblama jer
ćete jedino postići da se sakuplja prljavština i da se razgradi mast.


VAŽNE NAPOMENE:- uko vozite po blatu i vodi, proverite svaki pokretni deo i po
potrebi podmažite. Lanac uvek.
- Ne podmazujte krajeve glavne osovine na koje se montiraju kurble.
Osovina i kurble moraju biti suve i dobro nalegati jedne na druge.

PROVERA POSLE SVAKE ZIMSKE ILI MOKRE VOŽNJE:
1. Operite vodom bicikl (može i deterdžent za sudove)
2. Ostavite da se dobro ocedi
3. Dobro očistite lanac od prljavštine i masti (nepotrebno
ukoliko se koristi vosak)
4. Očistite zadnji lančanik sa WD 40
5. Proverite osovine osluškujući. Čistom krpom obrišite
prljavštinu ili višak masti. Ako konstrukcija kućišta to
omogučava, injektirajte mast.
6. Proverite kočnice. Ako je potrebno prsnite malo WD 40
(nipošto ne na gumice) a posle namažite tankim slojem masti
7. Proverite pedale. Očistite čistom krpom. Ako je moguće
injektirajte mast.
8. Očistite menjače čistom krpom ili WD 40. Proverite da se
brzine menjaju lako i tačno.
9. Kapnite malo ulja na zadnje zupčanike okrećuči točak.
10. Nauljite lanac

To sve traje 10ak minuta a bicikl je spreman za novu vožnju.
Leti, po suvom ovo treba raditi jednom nedeljno.
Pozdrav, Aleksandar
Image
There lie the woods of Lothlórien!...There are no trees like the trees of that land.
For in the autumn their leaves fall not, but turn to gold...
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

E Aco - Svaka ti dala !!

Post by IRalic »

Hej :-)



Svaka ti cast sto si ovo iskopao,bas je onako,sve lepo opisano,
da moze i pocetnik da shvati.


Evo i ovaj covek se slaze sa mojom konstatacijom da WD40 nije za podmazivanje lanca !


WD40 se moze koristiti za "ispiranje" lanca.
Posto lanac uvek treba pre bilo kakvog podmazivanja ocostiti,
jer kako nanesete lubrikant na porljav lanac,
tecnost ce tu prljavstinu odneti pravo unutar lanca,
bas tamo gde NE treba da bude!

WD-om se moze isprskati lanac,kada nije zgodno skidati isti radi ciscenja.
Npr. negde na voznji,u planini,prolazimo kroz nebrojene barice,
ili jos gore moze da pada kisa.
Kisa spira lubrikante,a sa tockova se nanosi onaj fini sloj "smirgle" narocito na makadamskim putevima.
Kada pada kisa,u samom toku voznje nije potrebno podmazivati lanac,
jer je voda lubrikant (verovali ili ne)
ali cim se stane,ili kisa prestane,treba odmah odstraniti vodu,
a najzgodinije u toj situaciji je to uciniti wd-om ili nekim drugim sprejem.

Ja koristim teflonski sprej (ili teflonsko suvo ulje za mokre uslove)
i teflonski sprej takodje ima tu funkciju,
da ujedno i siti lanac,i izbija vodu i prljavstinu koja se nakupi unutar linkova.Dakle uzmem kepu,naspricam dobro,da se namoci,
zatim dobro prebrisem,i onda opet cist lanac naprskam sprejem,
koji kad se osusi ostavlja zastitni sloj.



Posebno me raduje cinjenica da cu uskoro voziti recumbent,
koji koristi odprilike 2 1/2 ili skoro 3 lanca,
te isti traje MOOOGO duze,
i nema uobicajenog istezanja lanca,jer je isti mnogo manje opterecen.

Lanci na recumbentu traju i po 15000 km !
a onda je vreme i da se zameni kaseta,
tako da nema brzeg propadanja zupcanika,
kada se potroseni zupcanici koriste sa novim lancem.


Lanac je najbolje manjati ranije,
ali ga ne bacati,nego sacuvati,pa onda kad taj drugi odvezete isto koliko i prvi,
onda ga skinete,i stavite opet onaj prvi (do pola potrosen)
i tako lance uskladite sa trosenjem zupcanika :-)

Tu 'zamenu' 'na pola' treba raditi na oko 1500-2000 km.




POzzzz
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
Post Reply