Vozili smo - Steintrikes Nomad Sport [DUGACKO!!]

Sve o "ležećim" biciklima

Moderators: IRalic, Moderatori

Post Reply
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

Vozili smo - Steintrikes Nomad Sport [DUGACKO!!]

Post by IRalic »

Hej :)


Zahvaljujuci Neznanom Junaku iz jedne od predhodnih epizoda ;)
koji nije kupio ni plazma tv,ni polovan automobil,vec recumbent tricikl
bio sam u prilici da se druzim sa Nomadom par dana.

Image

Posto je ovo moje prvo iskustvo sa trajkom duze od sat vremena,i a verujem vecina vas nema nikakvog iskustva sa istim,
ovaj text nece biti samo kratka reportaza koja govori o doticnom modelu,
nego ce biti sveobuhvatan text iz kojeg cu vam nadam se,docarati sta je to trajk,kakav je osecaj voziti tako nesto,kako se pokazao u urbanom saobracaju,itd... i naravno moja zapazanja o konkretnom modelu u pitanju.
Dakle prica o Steintrikes Nomad-u,protkana aspektima svakodnevnog zivota polegnutog tricikliste :)


Druzenje sa Nomadom je zapocelo transportom do kuce,jer toga dana nisam planirao preuzmiranje trajka,
i bici odecu nisam imao,a u obicnoj bi se sigurno smrzao kao pingvin :D
Uzeo sam metar,i posao prema svom autu,ne bi li utvrdio da li je moguce da se trajk nekako smesti u unutrasnjost,zrtvovajuci nekog od 3 putnika.
Odmah je postalo jasno da se nece smesiti u auto dugacak samo 3,7 metara.
Mozda bi i stao,kada bi se obarao/uklonio naslon suvozacevog sedista,
i sedalni deo zadnje klupe sklapao ravno sa podom.
Posto ni jedno ni drugo nije moguce,jedina mogucnost je bila da se smesti na krov :P
I tako i bi.Na krov,osiguran uzadima je bez problema stigao do kuce.

Kada smo vec kod pitanja transportovanja trajka,neke sigurno muci pitanje pa kako se to cudo transportuje,jer je ako ne mnogo duze duze,ipak sire od klasicnog bajka.
Bez ikakvog rastavljanja se moze montirati na prosecni zadnji nosac za bajkove.
Jos lepse resenje je montirati ga na krovni nosac.
Potrebne su najmanje dve "sine" u koje bi se fiksirali prednji tockovi,
a po mogucnosti moze i treca,u koju bi se ubacio,i zategao zadnji tocak.
Ali naime,moguce je transportovati i na golom krovu,kao u mom slucaju.
Jednostavno se trajk stavi na krov,i nekako osigura/priveze za auto,kako ne bi pobegao ;-)
Osiguravanje je u velikoj meri olaksano ako na krovu postoje vec postavljeni uzduzni nosaci (kao kod vecine akravana) na koje se moniraju poprecne sipke koje posle nose razne nosace i pak tregere.
Naravno najlepse je imati neki veci auto,karavan/kombi koji po obaranju sedsita ima tovarnu duzinu od nekih 2 metra.
Tada se trajk samo ubaci pozadi,i kraj price :)
Moze i nesto kraci prostor,a da pogon ide izmedju dva prednja sedista.
Ja sam recimo posedovao Opel Kadet karavan,i ceo bajs(mtb) dugacak skoro dva metra sam u komadu ubacivao unutra.

Kod svakog Stein trajka,a bogami i bajka,ima jedna super osobina.
Ram se sastoji iz 3 osnovna dela,glavni sredisnji deo,zadnja viljuska,i boom, tj. cev koja drzi pogon.
Viljuska i boom se mogu izvaditi jednostavnim popustanjem po dva imbus srafa,i izvlacenjem iz glavne cevi.
Dakle "komadanjem" rama se isti moze spakovati kako u gepek,tako i u neki kofer/torbu eventualno,za neka duza putovanja drugim vrstama transporta.
To takodje znaci da recimo vlasnik Nomada,ako ikada pozeli 26" tocak pozadi,
moze da poruci zadnji kraj od modela Road Shark,
i uz komplet 20" tockova za napred Nomad pretvori u Road Shark,ili obratno.
Prosto receno, svaki glavni deo rama Stein trajkova je identican (osim MadMax-a)
a kombinovanjem velicine tockova i izborom zadnje viljuske se pretvara u bilo koji od modela iz ponude.

Nego,dosta o transportu.Vratimo se trajku ;)
Po dolasku u rezidenciju Ralicevih ( ;) ),usledila inspekcija, kratak servis/podesavanje,i doterivanje trajka prema mojim zeljama.
Sto znaci da su svi blatobrani uklonjeni,podesen upravljac,podesavanje daljine pogona,itd itd.

Ujutru je bio spreman za put do posla od 19km :)

Image

Kako nisam ranije vozio trajk dovoljno dugo,ovo je bila prilika da se upoznam sa takvim vozilom,
i proverim,i na svojoj kozi osetim kako je to biti triciklista u saobracaju,
sedeti tako nisko,i sve to ..
Presao sam oko 180km za 4 dana,uglavnom do posla i nazad,
sa pojekakvom malom zaobilaznicom uz put.
Trasa je Batajnica>Batajnicki drum>Zemun: Cara Dusana>Glavna>Skretanje kod Kineske ambasade(srusene) pa do Merkator centra i onda dalje kroz Zorana Djindjica do finalnog odredista.
Dakle najkraca moguca ruta do posla,groz saobracajnu guzvu,
po putu,sa prestrojavanjem,i gazenjem pokojeg crvenog svetla tu i tamo :
D
Zaobilaznice su ukljucile bici stazu od Zemunskog keja do Brankovog mosta,
trasu bici staze(jos nedovrsene) na potezu Merkator centar>Omladisnkih brigada>Bul. Mihajla Pupina
i muvanje po okolnim sokacima,a takodje i pronalazenje staze od kraja keja Savskog keja na delu od Usca,pa do pocetka staze na NBG nasipu nad Savom.

Pre nego sto sam iskusio okolinu iz perspektive trajka,uvek sam imao neki mali strah,
kako je to sedeti tako nisko,i to sve.
Gledati u tockove autobusa koji prolazi pored tebe,itd.
Za divno cudo,osecaj je sasvim cool,i nije bilo ni trunke straha,niti bojazni da me neko nece videti,ili da ce me neko pregaziti :D
Takodje nisam imao ni jednu jedinu situaciju da me je neko od ostalih ucesnika ugorozio,nije video i sve to.
Cak naprotiv,bio sam iznenadjen da me je par vozaca koji su se ukljucivali iz bocnih ulica PRIMETILO pored svega,i sacekalo da prodjem.
Takodje su mi davali PUNO prostora kod preticanja,posebno autobusi/kamioni.
Nije bilo "guranja" kao na dvotockasu,kada hoce da me sateraju uz ivicu puta/izguraju sa puta kako bi prosli.

Sta se dozivljava jeste neka prisnost sa okruzenjem.
Vec odnekud poznatim,ali ovaj put iz sasvim drugog ugla gledanog.
Sve je nekako blizu, tu, na dohvat ruke.
Sediste je postavljeno znatno uspravnije nego na mom Highracer-u,
i mnogo je lakse u takvom polozaju uzivati u pogledu na okolinu,
i ispred sebe i sa strane.

Nema upravljaca ispred nosa,nema kolena koja zaklanjaju pogled tik ispred mene.
Sve to zahvaljujuci relativno uspravnom naslonu sedista (40ak stepeni po slobodnoj proceni) i nisko postavljenom pogonu.
Razlika izmedju visine sedista i osovine pogona je u mom slucaju bila samo 10cm.
Neko vislji,ko vise izvuce pogon napred ce imati i nesto vislji pogon u odnosu na sediste.

Kad smo kod sedista,da pomenem da je trajk imao sediste L velicine,
sto znaci sa osobe visine 185-190cm sto ja,a ni Nenazni Junak nikako nismo!
Novosport,"proizvodjac" tvrdih sedista koje Stein stavlja na svoje modele u ponudi NEMA sediste S velicine koje je za ljude do 170cm
Ima samo M i L,i valjda XL za vislje od 190.
M je predvidjen za od 172-185.
Velicina sedista je po mom misljenju kriticna za udobnost,te mi stvarno nije jasno zasto nema S velicine,ili zasto kupcu koji svakako nije vislji od 175 nije montirano bar M sediste.
Rezultat je bio to da je na dugackom sedistu bilo jako malo,odnosno nikakve potpore gornjeg dela ledja,i vrata nije bilo.
Stoga je naslon sedista postavljen prilicno uspravno (40-45 stepeni)
kako bi se glava mogla drzati manje vise uspravno.
Ja imam S sediste,koje mi pruza adekvatnu potporu gornjeg dela ledja,
i na mom bajku imam naslon na oko 25 stepeni,i nemam problema sa udobnoscu.

Elem,pretvarajmo se da mi je sediste pasovalo,i nastavimo dalje ..
Isprva mi je ova pozicija bila cudna,i pogon je delovao prenisko.
Korektno postavljen u odnosu na naslon sedista,ali ipak cudan osecaj.
Posle dva dana sam se navikao,i sve je bilo ok :)

Sto se ergonimije tice,mislim da ima mesta za poboljsanja.
Prvi problem koji sam uocio jeste pozicija rucica upravljaca.
Isprva je postavljen putpuno vertikalno,sto se nije slagalo sa savijenim laktovima i polozajem zgloba sake.
Iako se upravljac moze podesiti,i rotirati ka napred,kada sam nasao donekle udoban polozaj,
rucice kocnica su kacile blatobran kod skretanja :(
Bez blatobrana nije bilo problema.
Ali opet mi je nekako upravljac bio preblizu,i svakoj prilici u kojoj sma mogao,
ruke sam postavljao tako da mi se podlaktica oslanjala na vrhove upravljaca.
Opusteno i odobno,ali nemoguce sa bar-end rucicama menjaca.
Sve u svemu,treba eksperimentisati i namestiti kako najvise odgovara.

Posto je sediste bilo preveliko,ivica sedista mi je dolazila tik ispod potiljka,
sto je sluzilo kao svojevrsni naslon za glavu :)
Definitivno nesto sto treba imati na triciklu.
Kada otkucaji srca uspore,a lep pogled se namesti ispred,
valja se zavaliti,i dignuti sve cetiri u vis :) i uzivati,pa i zadremati,zasto da ne :)

Image


Prvo sta je trebalo uraditi,pre polaska na prvu voznju,jeste okaciti bisage,
i smestiti kompletnu odecu i obucu za posao.Laptop takodje.
Za jednu Crosso zadnju bisagu prilicno mali zalogaj,jer moze da proguta i citavih 29 litara raznoraznih drangulija 8)
Pak treger na Nomadu je okacen na suspendovani deo rama,
dakle kao i samog vozaca,i prtljag zadnji amortizer cuva od neudobnosti.
Izradjen je od tvrdog celika,i izuzetno je jak.Mislim da je deklarisana nosivost 40kg,
a izgleda kao da moze da ponese i vise od toga bez problema.
Moze da ponese 4 velike bisage!
Image

Koliko sam shvatio pak treger je dizajniran prema Ortlieb bisagama (austrijanci ih preferiraju),
i mozda sa njima funkcionise ok (sve kuke na njima mogu da se podesavaju),
ali sa mojim Crosso bisagama se nikako nije slagao.
Prvo,problem Crosso bisaga su celicne kuke.Em nece da gutaju debele cevi (sa mojim pakom od Alu sipki se slaze savrseno)
em je celik neoblozen,i ostrih ivica,i brzo ce da unisti farbu na Stein paktregeru,
a to ce da vodi u sigurnu koroziju,sto nije dobro.
Dakle minus za Crosso bisage,ne za Stein-a.
Ali kad se vec dele minusi,da i Stein dobije jedan ;-p
Naime sve da su kuke i podesavajuce,ne leze lepo,jer je pak treger "nagnut" na napred,
odnosno cevi na koje dolaze gornje kuke nisu paralelne sa zamljom.
Moje bisage funkcionisu tako sto se gornje kuke okace na rognju cev,
a na donjoj strani je jos jedna kuka,orkrenuta naopacke,i okacena na oprugu koja nateze sve tri kuke,i drzi bisagu na mestu.
Kada se dobro podesi tenzija donje kuke,nemoguce je da bisaga spadne,ma koliko put bio truckav.
Kod Nomadovog pak tregera tih jezicaka nema,a na gornjoj(zadnjoj) poziciji ima jedna niza cev o koju bi se eventualno mogla okaciti i zatnegnuti donja kuka,
ali suvise je blizu gornje cevi,i sva moguca regulacija duzine opruge ipak je premala da bi se kuka zategla.
Dakle moje bisage su se vesale samo na gornje kuke,bez podrske donje koja sve to drzi na mestu.
Mozda pak za Ortlieb bisage radi savrseno,ali za moje,i mnoge druge ocigledno ne.
Prvo sam bisagu okacio na donju poziciju.Savrsno mesto za teret,ispred zadnje osovine,i nisko,sto veoma povoljno utice na raspored tezine,i stablisnost natovarengo trajka.
Svaka pohvala za konstrukciju,ako zanemarimo nekompatibilnost sa raznovrsnim sistemima montiranja bisaga.
Sve izgleda veoma dobro izradjeno,jako i stabilno,sa promisljenom osloncima,
za razliku od paktregera jenog od konkurenata,koji je em mali,em ruzan,em lose resen.
Sta bih ja licno jos dodao,jeste takva izvedba da se bisage na zadnjoj poziciji
mogu montirati nisko,na nivou kao i prednje.
Jer sto nizi teret,to bolje sa stabilnost.

Image

Ali,kako cev gde su gornje kuke nije paralelna sa zemljom,jezicka ili prstena za kacenje donje kuke nema,
i jos pride po sredini vertikalno prolazi cev koja ide na donji oslonac celog paktregera,sve to je rezultiralo da pri prvoj neravnini kuka do sedista spadne,i bisaga je ostajala samo na jednoj kuki. :?

Stoga apelujem na gosn Steina da se pozabavi ovom problematikom,jer nismo svi vlasnici Ortlieb bisaga.

Kako bi izbegao grebanje farbe,i gubljenje bisage negde usput ;) odlucio sam da isprobam svoje Crosso Recumbent Dry-Bags(tm) koje su plod
saradnje Crosso-a i mene.Kada prodju tesitranje,ocekuje se pokretanje proizvodnje,a cena ce svakako biti povoljnija nego kod konkurentskih proizvoda.
20 litara zapremine po komadu,okacene na sediste(pak treger nije potreban! dakle prilicna usteda na tezini)
na bokovima,sto znaci sakrivene iza tela,i delimicno iza sedista,
sto se savrseno uklapa u aerobinamicnu filozofiju lezeceg bicikliranja,
a takodje i masu rasporedjuje na sam centar trajka,i relativno nisko.
100% su vodonepropusne naravno.
Ne moraju da se koriste u paru kao Radical Design bocne torbe,
nego moze i samo jedna da se okaci o sediste.
Kace se tako sto se jednostavno prebaci kais oko sedista,zakopca plasticnom kopcom,i dotegne.

Image
Image
Image
Image

Pre prve voznje sam i montirao svoja svetla,i retrovizore.
Dva mala CatEye-a na upravljac sa obe strane,i LD-600 na "jarbol" koji nosi drecavu zelenu zastavicu sa reflektujucim materijalom.
Kad smo vec kod zastavice,kolega Neznani junak ju je dezintegrisao u nekom incidentu,te je ja za test nisam imao.
Tema zastavice je u krugovima triciklista isto toliko religiozna kao i ona za i protiv nosanja kacige,
te necu komentarisati na temu da li je ona korisna ili ne,
ali samo cu reci da to sto je nisam imao mi nije smetalo.
Ali takodje bih se slozio da u nekim situacijama je definitivno zgodno imati nesto tamo gore,zastavicu,treptuce svetlo,rotaciju,sta god ..

Imam CatEye okrugle retrovizore i montirao sam ih u krajeve upravljaca.
I eto problema.Pozicija retrovizora je tu manje vise ok,dovoljna visina,
ali ukoliko se nazad montiraju klasicne bisage,gledacete njih u retrovizoru,a ne situaciju iza njih :x
Dakle treba ili koristiti neke retrovizore koji imaju svoju "ruku" koja samo ogledalo postavlja dalje od mesta montaze,poput B&M Cyclestar retrovizora,
ili koristiti "stub" za retrovizor koji se montira na osovinu kingpin-a (kao kog Greenspeed-a)
ili pak nesto slicno sto ze montira na upravljac.
Ovo je,koliko vidim po nekim starijim slikama bio standard na Stein trajkovima,
ali u zadnje vreme nesto nevidjam to na Steinovima,i pitam se zasto ..
Bilo kako bilo,u kraj upravljaca sam montirao mtb rog,
i usmerio ga ka napolje,u njegov kraj montirao retrovizor,i eto :)
Treba jos pomenuti i da velika vecina trajkova dolazi standardno sa jednim retorvizorom i zastavicom na "jarbolu",i drzacem za isti,
sto se smatra osnovnom bezbedonosnom opremom bez koje trajk ne bi trebalo da izlazi u javni saobracaj.
Ovde toga nije bilo,te je izrada zastavice(od reflektujuceg prsluka) i jarbola(od kineske pecaljke) i montiranje istog na paktreger pomocu cip vezica i izolir trake ostalo na vlasniku da se sa tim igra.
Koliko znam,ovaj Stein nije dosao nisacim,osim dodatka za montiranje ciklokompjutera.
Ok,znaci bar ima gde da se stavi ciklokompjuter,izmedju tocka i kingpina,
dobro i vidljivo mesto,i lako se dohvati rukom.
Dakle tu nema zamerki ? Pa ne bas,sama jedinica kompjutera ima gde da se smesti,
ali to ne vazi za senzor,bez kojeg ceo sistem gubi svoj smisao zar ne ;-p
Dakle u nedostatku nosaca za senzor,vlasnik trajka je senzor montirao na bas taj nosac za glavnu jedinicu,
ali zip vezicama,totalno neelegantsko resenje.
Comp je CatEye,sa onim velikim senzorom koji ima i mali "stubic" i onda "postolje" kroz koje se provlace vezice.
Neku Sigmu ili nesto slicno tesko da bi bilo moguce tako montirati,senzor bi bio predaleko od magneta.
Drzac senzora je mnogo jedostavna stvar.Najobicnije parce lima koje se montira na kinkpin sklop,
odnosno na njegovu "upravljajucu ruku" ili vec neko zgodno mesto u zavisnosti od dizajna kingpin sklopa.
Konkretno na Stein-u se moze zasrafiti na vec postojeci sraf koji drzi kociona klesta,
i iskrivljen tu i tamo lako nadje svoj put prema tocku.
Bilo ko,ko moze da negde iskopa parce lima,i ima klesta,makaze/bonsek i busilicu to moze sam na napravi,
ali zaboravljamo da niti svi imaju tako nesto,niti su talentovani za takve majstorije,
a neke bi mozda i zena izbacila iz stana ako bi pokusali takvu neku operaciju da izvode u dnevnoj/spavacoj sobi :D
Dakle ne vidim da nijedan izgovor moze da opravda cinjenicu da ovaj mali deo lima,
toliko bitan za ciklometar ne dolazi zajedno sa nosacem glavne jedinice.

Kao sto sam vec pominjao u ranije postu,montiranje svetala dakodje nije prosto ko pasulj,
i jednostavnost montiranja zavisi od toga kakvo svetlo imate.
Ako imate CatEye EL410 (kao na slici) koji se montira dugackom gumom onda necete imato problema.
Lako se montira na cauru lezaja pogona (bottom bracket shell),a i na bilo koji cev takodje bez problema.
Ako pak imate neko svetlo koje je predvidjeno za cevi upravljaca 22-32mm,onda ce te imati problema,koji ce biti resen samo izradom nekog adaptera,koji ce se negde fixirati.
Ako imate klasicno "dinamo" svetlo,koje se pricvrscuje srafom sa viljusku na biciklu,
onda se lako zasrafi u rupu na cauri lezaja pogona,u kojoj je M5 navoj.
Za zadnja svetla je manji problem.Ako je pak teger na mestu,ima veliki izbor mesta za montiranje,ukljucujuci i standardnu "plocu" gde se srafi standardno "dinamo" zadnje svetlo sa macijim okom.
Ako paktregera nema,onda se mogu montirati na upravljac.
Ali ako su na upravljacu,stavljanje bisaga na paktreger ce zakloniti svetla.
I u ovom slucaju,bilo bi lepo da postoji "fabricko" resenje za montazu svetala.
Catrike recimo od pre nekoliko godina standardno ima dodato horizontalno parce cevi na cevi koja nosi prednji menjac,
i na koju se montira svako svetlo(ili bilo sta drugo) predvidjeno za montiranje na klasicnu cev upravljaca.
Dok ostali proizvodjaci nude nosace kao dodatnu opremu,ili pak ne nude nista kao i Stein,
i resenje montaze ostavljaju vlasniku,bilo samoizrada,ili kupovina dodataka od nezavisnih proizvodjaca (TerraCycle.com npr.)

No,vratimo se voznji.
U pocetku je delovalo da sam dosta sporiji nego na mom biciklu.Nekih 3-4km/h manje u proseku.
Posle par dana sam se vec popravio.
Nesporno je da trajk jeste sporiji od bajka u sustini,ali kako sve zavisi od samog vozaca i njegovog nivoa fizicke spremnosti,sve je to relativno.
Sta je bitno da je trajk extra zabavan za voznju.Opusten takodje.
Neverovatno je stabilan,i kada jedan od prednjih tockova spadne sa puta recimo,nece se apsolutno nista desiti.
Ovakvo sletanje sa puta na dva tocka se moze savrsiti lose.
Takodje trajk je moguce terati u totalno pravoj liniji bez velikog napora i koncentracije,
i moguce ga je tamo drzati bez obzira gde su tockovi,dal na asfaltu,ili van njega.
Bez problema se moze tocka popeti na ivcnjak (koji ima zaobljene ivice) i njime terati,
ili desni tocak terati bukvalno milimetar od ivice puta,
bez bojazni da ce se ista lose desiti ako tocak sklizne van ivice,
ili se tera sa puta i vraca naizmenicno.

Nomad se pokazao izuzetno stabilan u svakoj situaciji u koju sam ga doveo.
Nisam imao prilike da vozim veoma brzo kroz krivine,i pri nekim brzinama vecim od 60km/h koliko sam maxirao spustajuci se niz Ugrinovacku ulicu ka donjem gradu u Zemunu.
Ali sam ga posteno terao kroz raznorazne raskrsnice,i lakat skretanja na parkingu.
Skretao sam na izuzetno malom radijusu pri brzini od oko 30km/h
i sve dok se covek dovoljno nagne ka unutrasnjoj strani,
nece biti ni naznake nekog prevrtanja i neceg slicnog,sto neupuceni obicno zamisljaju.
U par navrata jesam podigao unutrasnji tocak 1-2cm od zemlje kod takvih lakat skretanja,
ali dokle kod se dovoljno nagne u krivinu,nista osim kontrolisanog blagog proklizavanja prednjih tockova se nece desiti.
Kocenje unutrasnjim tockom u krivini je samo pomagalo da se oseti koliko je on opterecen tezinom,
i nasluti granica gde on gubi trakciju (tada blokira)
i istovremeno je to kocenje/blokiranje samo trajk usmeravalo u krivinu bez neprijatnih iznenadjenja.

Nomad standardno dolazi za zadnjom "parking" kocnicom koja je u ovom slucaju kontrolisana grip-shift rucicom.
Sama kocnica je mehanicki disk.
Upotrebom zadnje kocnice zajedno sa korekcijom upravljaca se moze trajk veoma lako okrenuti za 180 stepeni cak i na asfaltu!
A na nekoj klizavijoj podlozi,jos bolje mokroj,se trajk bukvalno na jednom metru moze okrenuti (ja probao na mokrom trotoaru)
Da li treba uopste pominjati koliko je to ZABAVNO :D
Da covek prosto pozeli da zadnju kocnicu kontrolise klasicnom rucicom,
ili bar obicnom "poluga" rucicom za menjanje brzina.
Inace parking kocnica sluzi upravo da se kod parkiranja trajka elegantno aktivira,
kako trajk ne bi "pobegao" odnosno odkotrljao ;)
I najmanji nagib podloge na kojoj se parkira ce uciniti ta vam trajk pobegde cim ustanete sa njega :)

Dakle svaka pohvala za uvrstvanje zadnje kocnice u standardnu opremu.
ICE je ima u ponudi,ali kao opcional,sto vazi i za HP Velotechnik Scorpion
Drugi proizvodjaci uglavnom ignorisu zadnju kocnicu,i oslanjaju se na kojekakve cicak trake/gume obmotane i zategnute oko rucice prednje kocnice i upravljaca.
Sto donekle i ima smisla,jer zadnja kocnica na trajku za stvarno kocenje i nije,
jer je zadnji tocak,ukoliko nema prtljaga pozadi,veoma malo opterecen,
a kod kocenja se i samnjuje toliko,da je svako kocenje zadnjim tockom bez smisla.
Ali je okretanje za 180 stepeni mnogo zabavno,i elegancija aktiviranja pakring kocnice dovoljan razlog da zavolite zadnju kocnicu :)

U ranije postu sam pomenuo "ozloglaseni" brake steer
Posle duzeg koriscenja i privikavanja je taj efekat postao manji problem,
ali svakako jos uvek prisutan,i povremenu moze neprijatno da iznenadi.
Efekat nije toliki da se tesko kontrolise,ali u nekim situacijama nije prijatan.
Kao npr. idem 50km/h nizbrdo,i ceka me kocenje i semafor sa kolonom automobila.
Dakle treba kociti,prilicno,a i pripremiti se sa ponovni start,menjajuci brzine na nize.
Dakle kocim sa obe kocnice,a zatim desnu moram da pustim kako bi promenio brzine grip shiftom.
Tada trajk iznenada povuce u levo,i mada ne toliko nasilno da se ne moze kontrolisati (sto bolji refleksi i osecaj u ruci,to bolje)
ipak trajk "plese" po putu.
Neko je pominjao Shimano DualControl rucice na trajku,i svakako se slazem da istovremeno kocenje i menjanje brzina moze biti od koristi u ovakvoj situaciji.
Kod opustenijih situacija se komotno moze kociti jednom kocnicom,i ostati u pravoj liniji,
sve dok se rukom daje kontra u skladu sa silom kojom se koci.
Da bi se koceci sa obe kocnice zadrzala prava linije nije potrebno neznam koliko prezicno dozirati obe kocnice jednako,
dovoljno je cak malo kociti onom drugom i problema nema,
ali kako se plocice odvoje od rotora,tako trajk povuce u stranu.

Od skoro Stein koristi uske glave za prednje tockove,koje tocak pomeraju malo ka unutra,
i to bi verujem trebalo da ima pozitivan efekat na smanjenje brake steer-a
koliki,to vec treba probati.
Cak i cuveni Greenspeed ima tu osobinu,i tek pre nekoliko meseci su redizajnirali upravljanje
na svom najporodavanijem GT3 modelu,kako bi se efekat smanjio,
jer su kupci trajka uglavnom rekreativno vozaci,koji ne zele da se konstantno "bore" sa upravljacem,
nego hoce da se u svakoj situaciji osecaju sigurno.
ICE je vec odavno resio "problem" ,odnedavno i Catrike,a evo sada i cuveni Greenspeed ciji sistem upravljanja je nadaleko cuven kao stabilan i kvalitetan,
a ciji sistem uostalom koristi i sam Stein.

Dakle da zakljucim: brake steek efekat jeste prisutan,ali moze se kontrolisati u vecoj meri,i nepredstavlja veliki problem,
ali ako moze da se eliminise,onda zasto ne :)

Trajk je bio opremljen Zoom mehenickim diskovima.
Prilicno lagani,i veoma mocni,ali ne i najkvalitetniji (koliko para tolko i muzike)
i sa ne bas sjajnom modulacijom.
Bilo kako bilo,cak i sa takvim "losim" kocnicama se bez problema moze sa 30km/h zakociti za svega ~2 metra! (slovima:DVA METRA)
Zaista,trajk koci fenomenalno! Kombinacija rasporeda tezine,i medjuosovinskog razmaka daje dobitnu kombinaciju sto se kocenja tice.
Nijednom nisam osetio da se zadnji tocak odignuo od podloge,
kako to umeju neki drugi trajkovi sa kracim medjuosovisnkim razmakom.
Vise puta sam cuo kako je neko Catrike vozio na prednjim tockovima,
a bilo je i slucajeva da zube pogona zabiju u asfalt :shock:

Pre nego sto sam provozao Nomada,mislio sam da je moj bajk bez suspenzije i sa tankim tvrdim gumama prilicno udoban (u poredjenju sa klasicnom biciklom celu galaksiju udobniji hehe :D)
ali voziti se na Nomadu je kao leteti na letecem cilimu ! :)
Prva dva dana gume su bile na niskom pritisku,i cak je i kratka voznja po ne tako sjajnom makadamu bila voma udobna.
Bio sam veoma iznenadjen kako se trajk ponasao na makadamu.
Izuzetno stabilan i udoban.Nijedna neravnina nije uspela da me skrene sa kursa,sto sa dvotockasem nije slucaj.
Sa domumpavanja guma na ~6 Bar-a sam se vracao istim makadamom,
i bilo je osetno neudobnije zbog tvrdih guma,ali zadnji kraj je i dalje ostajao udoban.

Naime kada imate tri traga tockova,i treba da se izbegne neka neravnina/rupa
a nije moguce da ne pogodi jedan tocak,
onda se namerno nisani jedan od prednjih tockova na rupu,
i u trenutnku pre samog pogadjanja tupe se tezina prebaci na suprotni tocak,
tako da lako optereceni tocak jednostavno prleleti rupu.
Sa Nomadom se to malo drugacije radi.
Rupa se gadja zadnjim tockom! I sve sto se oseti jeste manji ili veci "cim" od pozadi,i to je sve.
Suspenzija jednostavno GUTA sve neravnine i rupe.
Mislim da Nomad moze da dobije i nadimak Crna Rupa :D
Crna Rupa koja guta sve rupe i neravnine.Prosto ih usisava,i izbljuje iza zadnjeg tocka.
Kada je zalogaj velik,malo stucne,i to je sve.
Magicni leteci cilim,kazem vam! 8)

Sto se tice "bobing" efekta,odnosto sabijanja suspenzije kod pedalanja,prakticno ga i nema.
Samo kod pedalanja jako malom kadencom,bukvalno kod "gazenja" pedala svom snagom se malo ljulja,
ali je to vise izazvano delovanjem celog tela,nego potezanjem lanca.

Sto se tice pedal steer efekta tice,ja ga nisam primetio.
Naime neki trajkovi umeju da setaju levo desno kada se pedale guraju jace,pogotovo malom kadencom.
Solidnu kolicinu tog efekta sam onomad primetio na Dejinom trajku,
ali izgleda da je prelazak na tvrdji ST52 celik resio taj problem.
Ako ikada i sevrda,onda je to pri ostrom startu iz mesta,
kada se ubrzava iz sve snage,
i opet,mislim da u toj situaciji ustvari utice gornji deo tela koji se cima levo desno u sedsitu,
nego sto sama oscilacija boom-a to izaziva.

Sve u svemu,jedna izuzetno stabilna platforma,sa dobriom odnosom sirine traga tockova i medjuosovinskog rastojanja.
Dovoljno je uzak da se provuse kroz srandardnu sirinu vrata.
Kod mene je prolazio kroz svaka,i samo sam na jednom mestu morao da podizem trak i rotiram ga oko uzduzne ose,
ali samo zato sto na ulazu imam "krivinu" te se zbog duzine trajk ne da provuci na tockovima.
Takodje se savrseno uklapao u nase bici staze,kao i sve "barijere" odnosno prolazu izmedju stubova koji blokiraju ulazak automobila na stazu.

Dug medjuosovinski razmak osigurava udobnu i stabilnu voznju,
ali donosi i jednu nezgodnu osobinu.
To jeste mala tezina na zadnjem tocku.
Krenuo sam zamljanom podlogom,blago vlaznom,i malo uzbrdo,
i zadnji tocak je proceo da proklizava,
da bi se na kraju samo okretao u mestu,a ja uzbrdo nisam isao ..
Isto se desilo na na nekom sljunkasto/pescanom terenu pri malom nagibu.
Posto je nazad relativno glatka guma,Maraton Racer,verujem da bi u konkretnoj situaciji sa nekom gumom za vise krampona bilo daleko bolje,
ali svakako raspored tezine tu ima uticaj.
Uostalom nijedan trajk nije imun na ovaj problem.
Na suvim podlogama apsolutno nije bilo problema,cak ni na najvecim strminama,
ali pitam se sta bi bilo na istim tim,ali mokrim,ili na nekom sumskom usponu sa rastresitom podlogom.


Da rezimiram: svidja mi se :)

Pohvale:

- Odlicna platforma kako za rekreativno pedaliranje i zabavu,tako i za touring na duge staze.
- Izuzetan prtljazni kapacitet.
- Bisage smestene u zavetrini,daleko manje odpora vazduha.
- Uvek stabilan,siguran i predvidljiv.
- Izuzetna udobnost zahvaljujuci ramu izradjenom od celika,i odlicnoj suspenziji.
- Odlicne kocnice.
- Odlicno upravljanje i mali krug zaokreta.

Sta bih zamerio jeste:
- ne tako sjajna zavrsna obrada (los kvalitet farbe,i neugledni varovi)
- postojanje brake steer efekta
- ogranicen izbor velicine sedista (resenje: kupiti sam od neke druge firme koja nudi zeljenu velicinu,ili kupiti ono podesavajuce)
- nedostatak fabrickih dodataka

Kada se svede racun,definitivno najbolja ponuda na "nasem trzistu"
Em je dostupan,em niska cena.

Ali ako pogledamo na zapadnoevropsko trziste,stvari za Steina ne stoje nimalo povoljno.
Cena za koju se prodaje Nomad u Austriji i Nemackoj je 2.275 euro kovanica.
Doduse tamo za te novce dolazi sa nesto boljom opremom,to jest Avid BB7 kocnicama napred.
Da se covek dobro zamisli,i stavi prst na celo,
Pogleda u Steina,pogleda u konkurente.
Konkretno ICE Q kosta 2250 eur sa ukljucenom isporukom na teritoriji EU.
Kada se dodaju raznorazni fabricki dodaci i opcije,cena ume osetno da se poveca,ali opet,
ja bih se dobro zamislio nad takvom kupovinom.
ICE ima perfektnu zavrsnu obadu,perfektni varovi,savrsena farba,itd
Opticki gledano galksiju ispred Stein-a
Tehnicki,kako se uzme.Stein ima nekih boljih resenja,kao sto su pak treger i vesanje istog.
Takodje Stein nudi uzi trag tockova,sto pomaze kod manevrisanja,i takodje ima manji krug zaokreta.
Ali opet,ICE se nudi u dva traga 800 i 700mm
Image


U igru naravno ulazi i HP Velotechnik Scorpion,koji je takodje perfketne zavrsne obrade,
ali tehnicki ima cudnih resenja,i odabira materijala za ram.
Ram je alu,a nista nije laksi od Nomada,dok ICE ipak jeste naku kilu laksi.
Image

Jaka konkurencija,u kojoj udlucuju detalji.


Image

Image

Image

Postoji izraz "it rides like on rails" Da je trag tockova jos malo siri,pa bi tacno stao na sine ;-)


Lezeci pozdrav! ;-)
Last edited by IRalic on 19 Mar 2008, 15:36, edited 2 times in total.
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
User avatar
bodapro
Posts: 91
Joined: 08 May 2007, 11:22
Location: Sremska Mitrovica

Post by bodapro »

Respect! :D

svaka čast za trud...poučan text (i slike svakako)...



recumbent hi!
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

Post by IRalic »

bodapro wrote:Respect! :D

svaka čast za trud...poučan text (i slike svakako)
Nema na cemu.Sluzimo narodu! ;-)
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
Post Reply