bodapro wrote:potpuno se slažem sa tobom Roberte...internet je pun handmade bentova
pozz...
Da, internet je čudo...
Ovo što sledi, treba uzeti sa blagom rezervom jer je ovo samo moje mišljenje a kombinacija je mišljenja drugih i mojih ličnih saznanja i iskustava.
1) Ne volim bicikle (rekumbente) pa se nikada nisam posebno opterećivao tim segmentom.
1a) Bicikli su nestabilni i imam problema u glavi sa održavanjem ravnoteže pri kretanju i zaustavljanju, Igor očigledno nema pa je to samo dokaz da je to jako individualna stvar.
1b) FWD jedino ZOX sistem nešto vredi ako se ide na samogradnju.
2) Tricikli su sasvim druga stvar. Dobrano složeniji za izvedbu dobre prednjice (dva točka napred i jedan pogonski nazad) nagrađuju vlasnika svim mogućim pogodnostima na putu kada se završi... Hoću reći, debelo se isplati.
E sad, kao 3 bih dodao da o delovima malo znam i mogu da dam svega nekoliko generalnih saveta vezano za odabir delova. Ovo naravno više važi za tricikle sa dva prednja točka a generalno za sve tricikle.
Da bi se tricikl uspešno sklepao, treba znati da se točkovi za razliku od dvotočkaša ne naginju u krivini pa je bolje ići na manje točkove. Naši modeli se pretežno rade sa 20" (ISO406) zadnjim i 16" prednjim točkovima (ISO349)
Glavčine-glave-nable imaju kuglične ležajeve za 12mm osovinu zbog jednostranog prihvata i to je neki minimum
Točkovi se rade sa žbicama ISTE dužine, smaknuti su mnogo slabiji zbog jakih bočnih opterećenja... Kalkulator:
http://www.kreuzotter.de/english/espeich.htm
Po mogućnosti raditi na DVA krsta
Zbog problema sa kompatibilnosti, dizajnirao sam specijalnu prednju glavu za tricikle. Naime, klasična disk glava ima prečnik oko 60mm kod pragova i oko 55mm širine između pragova. Kada se takva glava užbica u 26" felnu, dobija se oko 12 do 13 stepeni otklona žbica i sve je ok. Međutim, kada se taj razmak sa obruča od 559mm smanji na obruč koji je nominalno 349mm, ugao otklona raste na skoro dvostruko više i mnogo je teže i nezahvalnije praviti takve točkove. Zato sam dizajnirao glavu koja ispravlja taj problem i glava je uža za cca 20mm pa je opet sve u redu. Sa užom glavom idu i dodatne pogodnosti. Smanjuje se težina kako same glave, tako i potrebne osovine i smanjuje se poluga koja deluje na osovinu, poboljšava aerodinamika, i smanjuje ugao kojim se kompenzuje otklon koji je potreban da os oko koje se okreće točak pri skretanju nišani u tačku gde guma leži na podlozi.
Da ne detaljišem previše, sve je jako jednostavno i lepo objašnjeno tu:
http://www.speedpedal.com.au/cms/A_1084 ... ticle.html
Naravno, tu će se naći gomila novih izraza koje treba "svariti" ali koga zanima, ukapiraće brzo jer je sve propraćeno i ilustracijama i slikama.
Druga stvar koja je važna je odluka o prenosnim odnosima. Treba računati na najgore uslove pod kojima bi se tricikl vozio. Na ravnini, klasičan mtb-komfort trofaz kombinovan sa 26" pogonskim točkom i recimo 11-34 zuba na zadnjoj glavi dovoljan je.
Za "planinarenje" bolje bi bilo kombinovati neki 30-39-53 napred sa 11-30 nazad sa manjim zadnjim točkom.
Upravljanje na dva prednja točka zahteva malo klikera... I pokoju dasku u glavi, ali tu:
http://www.eland.org.uk/steering.html nalazi se kolekcija excel kalkulatora plus objašnjenja slična onima sa već gore navedenog sajta o upravljanju, ovaj put, malo specifičnija i prvenstvano usmerena da pomognu za proračun dobrog upravljanja na dva točka.
Ono što tamo nije toliko jasno naznačeno je da kalkulatori podrazumevaju DVODIMENZIONALNE projekcije i uvođenjem nagiba i otklona oko prednjih točkova, tačke oko kojih se vrše računice u prostoru treba korigovati. Primera radi, osovina upravljanja i njen nagib treba da budu paralelni sa nagibom nosača točkova gledano sa strane jer se jedino tada i jedino tako može govoriti o prenosu identičnom kao na kalkulatoru. To znači da ako se sa strane gledano, ostvari tzv "zatur" od 8 stepeni (gornja strana osovine nagnuta je prema nazad) onda okretišna os odstupa od potpuno vertikalnog položaja za 8 stepeni, mereno od horizontale zemlje 82 stepena. Isto toliko treba nagnuti i os oko koje se okreće volan. U svakom drugom slučaju kalkulacija i stvarni rezultat neće se poklopiti. Na točkovima (prednjim) postoji i već spomenuta kompenzacija, tzv "kingpin inclination" i taj ugao treba da bude tako namešten da os oko koje se točak okreće u skretanju prolazi kroz osovinu točka i da se na zemlji sretne sa gumom na putu. Što je točak veći (visina osovine dalje od zemlje) a glava uža (vertikalna os točka bliža kraju glave) , manji ugao je potreban da se ta kompenzacija izvrši. Ovaj ugao u praksi obično varira između 13 i 17 stepeni otklona od vertikale. U kalkulatoru, zbog poremećenih odnosa ne može se izvršiti procena gde se u stvarnosti nalazi tačka gde se ove dve osi seku, ali se može uraditi na komadu papira ili recimo nekom programu za crtanje koji omogućava rad sa tačnim dimenzijama, Corel, naprimer. Sa prosečnim poni-mini točkom od 20" prečnik (nominalni) je 500mm što znači da se centar osovine nalazi na 250mm. to je jedna referentna mera koja se nikada ne menja. Sledeće je odrediti fizičku dimenziju glave i nosača na koji se glava pričvrsti preko osovine. Glave sa nosačem diska su nešto šire pa je tu situacija takva da nema tačne kalkulacije dok se ne zna tačna dimenzija glave. Svejedno, kada se zna dimenzija glave, treba računati da će se sredina felne i gume naći na sredini pragova glave, odatle se smeri dužina, plus najmanje poluprečnik osovine okretišta točka (ako se recimo koristi standardna kombinacija sa šoljicama onda se to uzme kao 34mm prečnika) pa dolazimo do zbira unutrašnje dimenzije glave plus cca 20mm za nosač točka, recimo da je to 60mm ukupno i na visini od 250mm od zemlje se od ove tačke povuče linija koja spaja centar gume na zemlji sa ovom tačkom. Tako dobijena kosa linija zaklapa neki ugao, otklon od vertikale i kao što rekoh, u praksi se kreće od nekih 13 do 17 stepeni, naravno, sa užim glavama može i manje a sa širim i više. Ugao je direktnoj u zavisnosti od veličine točka i udaljenosti okretišta od centra glave.
Tačka gde se ove dve osi (osa osovine točka i os okretišta točka) seku je referentna tačka za proračun upravljanja. Ako se zglobovi na krajevima polugica nalaze tačno u visini osovine, treba računati na razmak od centra rama levo i desno do tačke gde se ova tačka nalazi, međutim, ako se polugice dižu, razmak se smanjuje a ako se ide niže, razmak raste jer ugao osi okretišta točka nije idealno vertikalan, a odstupanja će iznositi i do +/-10mm što je mnogo da se zanemari. Idealno bi bilo kada bi polugica koja spaja volan sa nosačima točkova bila pod 90 stepeni u odnosu na okretišne osi točka i volana, gledano sa strane, što znači da ako je recimo zatur točka 10 stepeni od vertikale, da i prednji kraj polugica upravljanja bude odignut na prednjem kraju za istih 10 stepeni. U praksi je to retko moguće a posebno ako se izabere ukršteni sistem koji koristimo mi i recimo Greenspeed, ali to je već previše uz prvu jutarnju kafu...
Što se tiče lanaca i menjača, ne marim mnogo za to, takve komponente su stvar ličnog opredeljenja i finansija. Tu nemam saveta jer jednostavno ne znam ko kako i šta proizvodi ovih dana. Što se tiče saveta za ovakav ili onakav pristup rešavanju dizajna tricikla, drage volje.