Bent za Neshu

Sve o "ležećim" biciklima

Moderatori: IRalic, Moderatori

Re: Bent za Neshu

Postod markoB » 16 Maj 2010, 11:58

Evo da se i ja javim sa svojim utiscima. Vozio sam se sa Neshom, a i probao bent.

Prosli smo kroz ceo grad (s jednog kraja na drugi), kroz prometne ulice, raskrsnice, semafore. I tu su se razbile moje predrasude koje sam imao u vezi sa voznjom recumbenta kroz grad. Nesha je sve to prolazio sa istom lakocom kao i ja na klasicnom biciklu. Cak je vozio i jednom rukom, a drugom telefonirao i tako skretao.

Sto se tice samog uspona na Vrsacki breg, tu najvise zavisi od vozaca, ali moram da primetim da klasican bicikl mnogo bolje ubrzava. Malo skocim i vec san napravio znacajnu razliku.

Prednosti recumbenta su se videle kada smo se spustali. Iako sam ja tezi od Neshe oko 20 kg, nizbrdo smo isli skoro istom brzinom. Obojica nismo okretali pedale, ja sam sedeo u standardnom polozaju (nisam spustao glavu na upravljac radi bolje aerodinamike).

Suvise sam ga kratko vozio da bih mogao da iznesem neke utiske, ali cim sednes, odma se oseti udobnost. Zadnjica vecom povrsinom ostvaruje kontakt sa sedistem, a i ledja preuzimaju deo tezine. Imao sam osecaj da bi mi prijala malo vise polegnutija pozicija. Ozbiljno sam poceo da razmisljam na temu kupovine recumbenta.

Pojavila mi se jedna dilema vezana za razliku u visini izmedju sedista i pogona. Da li pogon treba da bude visi, nizi ili u visini donjeg dela sedista?
markoB
 
Postovi: 43
Pridružio se: 21 Jul 2008, 23:54

Re: Bent za Neshu

Postod IRalic » 16 Maj 2010, 16:19

markoB je napisao:
Pojavila mi se jedna dilema vezana za razliku u visini izmedju sedista i pogona. Da li pogon treba da bude visi, nizi ili u visini donjeg dela sedista?



Helou :)


Veoma mi je milo da cujem za takvo pozitivno lezece iskustvo, i zelim ti da sto pre nabavis svoj bent :)

Sto se pogona tice, treba da bude onakav kakav treba da bude ;)
Tj. idealna visina pogona u odnosu na sediste se odredjuje uglavnom prema uglu naslona sedista,
sto uspravnije - to pogon treba da je nize, pa cak i ispod sedista,
a ako je naslon polegnutiji, pogon treba da je vislji.
Naravno sve te proporcije odredjuje i sam tip lezeceg bicikla.
Bilo kako bilo, jedna stvar treba da im je zajednicka, a to je efikasan ugao izmedju nadkolenice i ledja,za optimalnu produkciju snage.
Optimalan ugao se krece oko 90 stepeni, dakle kada ti je noga u krajnjem "zadnjem" polozaju,
znaci najvise savijena u kolenu u celom krugu koji opisuju pedale,
ugao izmedju nadkolenice(butine) i linije ledja (centar kuka-centar ramena) bi trebalo da je oko 90 stepeni.
Ako je taj ugao veci, pozicija se naziva otvorena, a ako je ugao manji (kao npr kod uspravnog drumaskog bicikla,gde kolena skoro pa udaraju u stomak)
onda se to naziva zatvorena pozicija.
Otvorena pozicija daje nesto manje mogucnosti za produkciju snage, dok je sa zatvorenom obrnuto.
Kombinovajuci taj ugao, i ugao naslona sedista i visinu pogona u odnosu na bazu sesista dobijamo zeljenu poziciju na bajku.
Pozicije variraju od modela do modela, prvenstveno u zavisnosti od njegove namene.
Nesin bent je zamisljen kao turisticki, te je naslon uspravniji, za bolji pogled unaokolo,
a pogon je nizi, kako bi zadrzao optimalan ugao za produkciju snage.
Takodje neki ljudi ne vole da su im noge previse visoko, npr imaju problema za "vrelim stopalima"
tj na im nakog nekog vremena u poziciji visokih stopala, ista pocinju da trnu, oticu i sta ti ja znam.
Obicno se starija americka populacija zali na taj problem.
Licno nisam nikada imao tih problema, cak i sa pogonom 27cm visljim od baze sedista.
Naravno u pocetku takva pozicija moze da bude cudna, i mozda zak i neudobna na prvim duzim voznjama,
ali kao i sve ostalo, covek se na to navikne i kasnije ne bude problema.

Pozicija na lezecem biciklu je ta koja diktira koeficijent otpora vazduha,
znaci sto je naslon polegnutiji, a pogon vislji (do izvesne granice) to je pozicija vise aero,
jer noge i telo cine jednu celinu koja se suprotstavlja vazduhu u toku kretanja.
Kada je naslon uspravan, a pogon nizi, dobija se veca ceona povrsina, sto znaci losija aerodinamika,
ali kod bicikla predvidjenog za turizam i opustene voznje, gde se ne vozi brzo,
zanemaruje se aerodinamika, i prednost se daje boljem pogledu na okolinu, kao i vecoj udobnosti (za neke)

Kazem za neke, jer nije svima takva uspravna pozicija prijatna i udobna.
Meni nikako nije. Na svemu iznad 30 stepeni naslona posle nekog vremena pocinjem da osecam "recumbent butt" efekat, tj bol u misicima zadnjice.
Bol nastaje kada isti misici rade pod pritiskom tela, tj cirkulacija je smanjena zbog tog pritiska,
kao i odvodenje misicne kiseline (? [ lactic acid]) te dolazi do nejnog nagomilavanja,
i tada nastaje upala tih misica, tj recumbent butt.
Isto se dobija npr kada se dugo sedi na stolici pred kompjuterom ;)
Jedini lek za recumbent butt je vise polegnut naslon sedista, gde se onda tezina ravnomernije rasporedjuje preko celih ledja.
Licno preferiram takvu vise polegnutu poziciju, kako zbog vece udobnosti, tako i zbog bolje aerodinamike,
ali sto se vise naslon spusta dole, to je gledanje oko sebe teze, a i vidik tik ispred sebe postaje zaklonjen nogama, upravljacem i sl.
sto opet nije toliko strasno kako zvuci, ali ostaje cinjenica da se na uspravnijem vle lepse i lakse vidi.

Takodje je lezeci bicikl sa takvom uspravnom pozicijom mnogo laksi za pocetnike,
tj brzo se uci voznja, dok oni vise polegnuti obicno zahtevaju malo vise vremena za ucenje i privikavanje,
dok na ovakve uspravne, a pogotovo sa vecim medjuosovinskim rastojanjem i potpuni pocetnik moze
da se otisne u svoju prvo voznju istog trenutka i bez mnogo muke.

Dakle da rezimiram: pogon treba da bude vislji sto vise polezemo naslon, pa na umerenim uglovima od 45-30 stepeni
pogon obicno biva od negde 10ak cm vislji od sedista,za 40-45 stepeni naslon, pa do nekih 20 za 30ak stepeni.
Kada je naslon ispod 30, a i neretko 20-25, pogon je na oko 25cm iznad sedista,
sto daje veoma aerodinamicnu poziciju, a i onu u kojoj se lako stiska na pedale velikom snagom.
Kada je naslon sedista uspravniji od 50 stepeni, tada je pogon negde na visini sedista, ili nize.
Naravno sad u svakom od tih grupa uglova sedista imamo raznih visina pogona, te biva npr da neki imaju dosta nize od sedista,
kao npr klasicni LWB bajsevi kao sto su Tour Easy, ali recimo i izuzetno sportski bicikl kao sto je Velokratf NoCom sa naslonom sedista ispod 20 stepeni, ima relativno nisak pogon sa samo 13cm vise od sedista,
sto daje prilicno otvorenu poziciju, ali eto neki tvrde da nemaju problema sa proizvidnjom snage na takvom,
i da je cak aerodinamika bolje nego kad bi pogon bio vislji.
Ko ce ga znati ..

Sto se ubrzanja tice, to sve zavisi od tezine i efikasnisti bicikla, a veoma zavisi od velicine tocka!
Mali tockovi lakse ubrzavaju nego veliki, cak i ako su iste tezine.
Naravno na lezecem nema mogucnosti da se ustane sa sedista kao na uspravnom,
i sprinta gazeci svojom tezinom po pedalama uz pomoc gravitacije,
ali ko ume, i ima dobar lezeci, itekako moze da ubrzava brze od uspravnog,
jer pod ledjima je cvrst oslonac, i lako je stisnuti pedale svom snagom.
Recimo moj bivsi lowracer sa prednjim pogonom i malecnim tockom, i zatvorenom lezeceom pozicijom je obrzavao kao munja.
Verovali ili ne, ubrzavajuci iz mesta sa semafora recimo, malo je automobila koji su se mogli sa mnom meriti,
naravno samo do jedno 30km/h ;)
a ni trajk sa istim tockovima nije bio znatno losiji.
Ali recimo moj prvi lezeci, highracer sa 26" tockom je prilicno lose ubrzavao,
kako iz mesta, tako i naglog ubrzanja sa krstarecih brzina.
Jednostavno gazim pedale svom snagom, ali nista se ne desava, tj nista slicno kao na tom malom biciklicu sa lakim malim tockom.
Konkretno Nesin bajk nije jedan od onih koji se obicno hvale munjevitim ubrzanjima, niti visokim brzinama.
Na bajku sa vise polegnutim sedistem se daleeeko brze ide nizbrdo, i nijedan uspravni ne moze da ga prati,
makar imao i 200 kg i ljubio lulu sve vreme koliko se sagno ;)
Za one koji poznaju spust sa Iriskog Venca ka Irigu, kada prodju krivine,
i otvori se onaj pravac sa nesto blazom nizbrdicom, e tu ja sa lezecim bez problema mogu da cepam 70km/h
ako prenosni odnosi to dozvoljavaju naravno (na highreceru bivsem jesu, za razliku od lowracera i trajka kojeg nije bilo moguce pedalati brze od 45 jer je ostajao bez brzina ;) )
Na istom delu puta na uspravnom mislim da nikada nisam presao 45km/h ma koliko se saginjao i jace gazio pedale.

Ali nije dve u max brzini nizbrdo, treba se na to brdo i popeti ;)
Ja licno nisam primetio da se na lezecem sporije penjem nego na uspravnom,
a cak i da se mozda sporije njim penjem, na mesovitom terenu su mi prosecne brzine opet vece od onih koje sam pravio na uspravnom.


Lezeci pozdrav! ;)
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Slika
Korisnikov avatar
IRalic
Freebiker
 
Postovi: 1786
Pridružio se: 29 Mar 2005, 23:59
Lokacija: Home is where the bike is :D

Re: Bent za Neshu

Postod markoB » 18 Maj 2010, 12:32

Hvala na ovako detaljnom odgovoru i sto svoje ogromno znanje nesebicno delis sa nama!
markoB
 
Postovi: 43
Pridružio se: 21 Jul 2008, 23:54

Re: Bent za Neshu

Postod IRalic » 19 Maj 2010, 00:12

markoB je napisao:Hvala na ovako detaljnom odgovoru i sto svoje ogromno znanje nesebicno delis sa nama!


Molim :) sta cu, takav je posao ;)
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Slika
Korisnikov avatar
IRalic
Freebiker
 
Postovi: 1786
Pridružio se: 29 Mar 2005, 23:59
Lokacija: Home is where the bike is :D

Prethodni

Povratak na Rekumbent

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 4 gostiju

cron